Totul despre... roti!
Subaru club Romania

Totul despre... roti!

93GxG

Re: Re: GxG 2008 STI
« Reply #240 on: May 05, 2021, 09:32:10 AM »
Dar de ieri am mai citit pe subiect si vad ca se gasesc discutii si de acum 20 de ani. Nici un atelier cu care am lucrat pentru a vopsi roti nu a zis veci ceva, cu toate ca oricum as fi dat bani sa le sufle normal daca nu.

BOXER

  • *
  • 2352
  • +
Re: Re: GxG 2008 STI
« Reply #241 on: May 05, 2021, 11:46:45 AM »
Dar de ieri am mai citit pe subiect si vad ca se gasesc discutii si de acum 20 de ani. Nici un atelier cu care am lucrat pentru a vopsi roti nu a zis veci ceva, cu toate ca oricum as fi dat bani sa le sufle normal daca nu.

Tratamentele termice se fac în baza unui proiect. Proiectul este elaborat de o echipă întreagă de specialişti cu studii superioare.
Cei mai mulţi vopsitori nu au absolvit nici măcar cursuri de scurtă durată.

Ar fi vremea să observăm că "las' că merge şi aşa" de fapt nu merge.
ex. Impreza 2.0D
Forester 2.0MT
ex. Forester 2.5XT


Subaru Da, Lego Nu.

93GxG

Re: Re: GxG 2008 STI
« Reply #242 on: May 05, 2021, 15:22:49 PM »
Nu neg, da cum spuneam what's done is done. Pe vitor o sa ma orientez spre vopsit normal.

andea79

  • *
  • 4007
Re: Re: GxG 2008 STI
« Reply #243 on: May 05, 2021, 17:35:37 PM »
adevaru-i ca unele chestii le facem pur si simplu, daca asteptam echipa de specialisti cu studii superioare sa faca proiectul la orice nici hartie igienica nu cumparam pana nu analizam rugozitatea si proprietatile ei vs. sensibilitatea fiecaruia din zona respectiva :)

sunt niste amarate de roti, iar echipa de specialisti cu studii superioare in urma unei analize  sofisticate a determinat faptul ca in acelasi loc a mai fost aplicat tratament similar si altor multe roti super speciale de subaru si desi a trecut mult timp si rotile au fost chinuite in conditii atroce si pe mai multe masini ... inca rezista :)

Forester

  • 3067
  • The other right!
Re: Re: GxG 2008 STI
« Reply #244 on: May 05, 2021, 20:47:20 PM »
...
sunt niste amarate de roti, ...

Inca vorbim despre chestiile alea prin intermediul carora acceleram, franam si mentinem/corectam directia masinii?  :)
E ca la vaccinuri: mai mor cativa, dar beneficiile aduse multor milioane sunt mai importante. Se mai crapa ici colo cateva jante, dar miile de jante frumoase merita, sunt mai importante.
Si pentru a reduce riscurile si mai mult, sugerez niste anvelope asortate: Insa, Scop, Pneus... etc. In felul asta se reduc cu siguranta fortele de forfecare aplicate jantelor. 8)
Forester SG 2.5XT 2006
Ex Forester SG 2.0x 2008

andea79

  • *
  • 4007
Re: Re: GxG 2008 STI
« Reply #245 on: May 05, 2021, 22:02:50 PM »
alea alea ... si se intelege sensul compunerii mele de mai sus
si in loc sa vorbim asa teoretic daca tot sunt multi specialisti aici stiti cumva detaliile procedurii de vopsire aplicata  ?
ma refer la temperatura vs. timp, ca poti merge cu temperatura mai mica si timp mai mare sau invers ... si sunt diferente :)

BOXER

  • *
  • 2352
  • +
Re: Re: GxG 2008 STI
« Reply #246 on: May 05, 2021, 22:14:21 PM »
Vopsirea este o parte din secretul fabricantului. Producatorul aliajului furnizeaza scheme de tratament care sunt folosite sau imbunatatite de fabricantul jantelor.
Partea de vopsire electrostatica este situata in zona de revenire (asa se numeste etapa) a metalului piesei. Are ca scop eliminarea controlata a unor tensiuni.

Romanii aveau experienta serioasa in domeniu. Ceea ce fac acum producatorii de jante si sisteme de franare hi-tech se facea in Romania in anii '80 in alte domenii.
Un vecin din cartierul in care a copilarit Mihai Florescu se ocupa de sisteme de rulare pentru avioane.

Din pacate in locul oamenilor cu studii si experienta au aparut indivizi autocalificati la locul de munca.
ex. Impreza 2.0D
Forester 2.0MT
ex. Forester 2.5XT


Subaru Da, Lego Nu.

andea79

  • *
  • 4007
Re: Re: GxG 2008 STI
« Reply #247 on: May 05, 2021, 22:25:38 PM »
no offense dar exact tipul asta de raspunsuri cu povesti cu pesti si fara nimic concret si la subiect ... sunt degeaba
adica am auzit noi ca ar fi cumva dar nu stim exact cum dar formulam sa para interesant ...




BOXER

  • *
  • 2352
  • +
Re: Re: GxG 2008 STI
« Reply #248 on: May 05, 2021, 22:48:20 PM »
:) Nu sunt povesti, sunt realitati. Ar fi penibil sa ma pun sa adun si sa postez documentatia pentru fabricarea unei jante.
Acestia sunt pasi premergatori proiectului tehnic de fabricatie.
Facand o paralela cu realitatile lumii actuale, ar trebui sa rugam structuristul sa puna si toata teoria de fabricare a betoanelor folosite. Evident nu o va face.

Gata, nu mai scriu teoria utilizarii corecte a fiarelor si a nefiarelor.
Las liber spiritul creativ al detinatorilor. :)
ex. Impreza 2.0D
Forester 2.0MT
ex. Forester 2.5XT


Subaru Da, Lego Nu.

andea79

  • *
  • 4007
Re: Re: GxG 2008 STI
« Reply #249 on: May 05, 2021, 23:00:24 PM »
sper ca nu e cu suparare ca doar nu ne cunoastem de azi de ieri ... sa-ti zic (desi poate stii) cum e cu teoria si practica:

- in teorie stim cum ar trebui sa mearga dar nu merge
- in practica merge dar nu stim de ce
- iar cand combinam teoria cu practica nu merge si nici nu stim de ce

Forester

  • 3067
  • The other right!
Re: Re: GxG 2008 STI
« Reply #250 on: May 05, 2021, 23:23:48 PM »
Haideti ma ca e simplu, cine n-a auzit de AlSi1MgMn (folosit majoritar in Europa) si AlSiMgCu (folosit majoritar in SUA si Japonia)? Bine, doar pentru forged wheels. Desi mai nou lumea prefera heat-treated AlSi7Mg0.3 alloy.
E adevarat ca in Europa s-au facut si inca se fac jante din AlSi11Mg (in special Italia si Germania), netratate termic. Au fatigue limit mai slab dar se preteaza mai bine la turnare. Oh, si nu prea se comporta bine la tratamente termice...
Oh, nu intram in detalii ce inseamna "annealing", ca e tarziu...

Forester SG 2.5XT 2006
Ex Forester SG 2.0x 2008

andea79

  • *
  • 4007
Re: Re: GxG 2008 STI
« Reply #251 on: May 05, 2021, 23:36:16 PM »
tu acum vrei sa dai exemple pentru punctul 1 cu teoria de mai sus ? :)

MihaiFlorescu

  • *
  • 13893
  • Life is too short to drive a boring car!
Re: Totul despre... roti!
« Reply #252 on: May 05, 2021, 23:40:29 PM »
Am spart conversația și am mutat totul în discuții despre roti.

Forester

  • 3067
  • The other right!
Re: Totul despre... roti!
« Reply #253 on: May 06, 2021, 08:09:31 AM »
Multumim Mihai!

Ce mi-as dori eu, este sa luam in seama anumite sfaturi, mai ales cand la o cautare sumara se dovedesc ca au o motivare reala. Iar daca nu le luam in seama, macar sa nu le desfiintam, pentru ca au meritul de a aduce niste awarness pe un subiect sau altul si in felul asta altii ar putea urma (sau nu) acele sfaturi, dar macar va exista informatia si nu va fi cazuta in derizoriu.
Asa cum ziceam mai sus, personal mi se pare periculos sa merg cu niste roti care la un stres mai mare se pot sparge, chiar daca asta se intampla foarte rar. Nu as vrea sa fiu acel caz dintre sutele sau miile care si-au vopsit jantele electrostatic. Iar faptul ca se intampla  atat de rar, presupun ca se datoreaza mai degraba tolerantelor si marjelor luate de producator, nu datorita faptului ca ar fi tratate termic corespunzator in cuptoarele atelierelor de profil.
Uite de exemplu ce zice un document despre proprietatile aliajelor de aluminiu (nici macar nu e din domeniu auto-moto):



Poate imi spune cineva cate cuptoare de la noi sau de aiurea tin jantele multe ore la temperaturi sub 200C pentru a face o treaba "safe". Mai rau, cati cunosc aceste informatii? Eu habar n-aveam, dar discutia de aici m-a facut curios sa aflu cat de cat niste date, pentru a intelege cam pe unde se afla adevarul.
Forester SG 2.5XT 2006
Ex Forester SG 2.0x 2008

BOXER

  • *
  • 2352
  • +
Re: Totul despre... roti!
« Reply #254 on: May 06, 2021, 09:06:12 AM »
Jantele noastre sunt afectate la 160°C.  Coacerea in cuptor este diferita de incalzirea produsa de sistemul de franare.
ex. Impreza 2.0D
Forester 2.0MT
ex. Forester 2.5XT


Subaru Da, Lego Nu.

andea79

  • *
  • 4007
Re: Totul despre... roti!
« Reply #255 on: May 06, 2021, 09:48:45 AM »
no vezi ... deja cand discutam un pic mai la subiect alta este treaba :)

printre altele se gaseste si pulbere care se poate utiliza la 120°C  -> e adevarat timp mai indelungat dar in final exista / se poate / se face :)

Re: Totul despre... roti!
« Reply #256 on: May 06, 2021, 21:15:00 PM »
Eu am jantele de Outback, rotile de iarna, vopsite electrostatic de prin 2016. Și au fost vopsite de 2 ori în interval de câteva luni. Fiind făcute de un amic, am stat cu el când le'a băgat a doua oară la cuptor și, din câte îmi amintesc, le ținea la 180gr ptr vreo 30 min.
Nu au nici pe naiba, deși am mai luat și gropi cu ele.
E adevărat și că Mutley, dacă rețin bine, s'a trezit cu un set de jante de STI fisurate după o vopsire electrostatică.
Și da, e de ajuns să o pățești o dată   ;)

Re: Totul despre... roti!
« Reply #257 on: May 07, 2021, 10:41:09 AM »
De ce neaparat vopsire electrostatica?
Am vopsit jantele la trei masini normal, adica cu vopsea care se foloseste si la caroserie, plus lacuire dupa. Nu au fost bagate in cuptor, se usuca foarte bine lasate o zi in atelier (le-am facut vara pe fiecare), si le-am montat dupa 3 zile de la vopsire. Nu am avut nici o problema cu nici un set, nu a sarit vopseaua, lacul, nu s-au crapat jantele.
Forester 2009 2.0 Benzina 4EAT

BOXER

  • *
  • 2352
  • +
Re: Totul despre... roti!
« Reply #258 on: May 07, 2021, 11:07:20 AM »
Da, asta este varianta corecta pentru revopsirea jantelor.

Acoperirea cu pudra are doar avantaje de ordin estetic. Pudra fixata termic isi mentine frumusetea mai mult timp.
Se poate face o paralela cu unghiile "cu gel".
ex. Impreza 2.0D
Forester 2.0MT
ex. Forester 2.5XT


Subaru Da, Lego Nu.

MihaiFlorescu

  • *
  • 13893
  • Life is too short to drive a boring car!
Re: Totul despre... roti!
« Reply #259 on: May 07, 2021, 11:41:25 AM »
Depinde de modelul de janta. Cele cu multe spite se vopsesc greu cu vopsea normala iar lacul normal nu este facut sa reziste la particulele incinse aruncate de placute in timpul franarilor mai agresive.

Toata treaba asta cu vopsitul si crapatul tine de foarte multe aspecte. Clar o janta facuta sa fie usoara are riscul cel mai mare de crapare (iar cele de STi sunt printre cele mai usoare). Daca sunt cu spite late si eventual cu mai mult continut de fier (de exemplu cum am la hyundai, de imi rup spatele) atunci riscul este mult mai mic de a le afecta.
« Last Edit: May 07, 2021, 11:41:57 AM by MihaiFlorescu »