Totul despre... roti!
Subaru club Romania

Totul despre... roti!

Re: Totul despre... roti!
« Reply #280 on: July 27, 2021, 19:37:16 PM »
Eu n-aș pune asa ceva.as face pe strung din poliamida sau similar.

Theophilus+Julsey

  • 838
  • 2004 Forester 2.0XT / 2009 Justy IV
Re: Totul despre... roti!
« Reply #281 on: July 28, 2021, 03:01:37 AM »
Părerea mea e ca și butucul și prezoanele/piulițele au rolul lor, probabil forțele sunt preluate diferit in diferite ipostaze.
E important sa cureți suprafețele de așezare astfel încât sa nu fie denivelări!
Inelul din linkul trimis, pare ok, odată ce e prins între janta si butuc, nu prea are unde sa plece, unii își fac la strung inele din aluminiu.
Conicitatea piulițelor și a găurilor din jante sunt si ele importante. Ideal ar fi sa fie ambele la același unghi astfel încât suprafețele piulițelor sa calce drept pe suprafețele găurilor din janta. Dacă piulitele sunt prea drepte, pot tăia din janta. Dacă gaurile din janta sunt prea drepte, piulițele pot sa nu se mai așeze așa de bine si strângerea sa nu mai fie corecta la cuplul anterior.

Re: Totul despre... roti!
« Reply #282 on: July 29, 2021, 13:53:18 PM »
Dupa ce m-am tot documentat in privinta jentilor am ajuns la concluzia a exista un numar surprinzator de mare de factori care influenteaza zona respectiva.

Sa incepem cu conicitatea piulitelor. Acea conicitate este in fapt cea care centreaza in final roata pe butuc. De aceea este destul de importanta si ordinea in care le strangi la cuplul final.
Dupa aia ar fi si faptul ca in majoritatea cazurilor se da cu spray de cupru in zona de contact dintre butuc si janta, acest fapt avand un efect negativ asupra fortei de frecare. (nu zic ca e rau, doar ca ar trebui luat in considerare la cuplul cu care se strang la final piulitele.)
Cuplul dat de producator sigur este calculat sa rezulte o anumita forta de frecare, asta cu suprafetele perfect curate. In cazul aplicarii unor lubrefianti intre suprafete, exista un indice cu care trebuie marit cuplul de strangere, pt a rezulta aceeasi forta de frecare.

Inelele de centrare din plastic vs aluminiu vs inox. Plasticul este preferat pt ca nu este afectat de umezeala si are un coeficient neglijabil de dilatatie (coeficient mare dar duritate mica comparat cu janta). Partea negativa este ca se "coace" si ar trebui schimbat dupa 2-3 ani. Aluminiul are un coeficient de dilatatie aproape identic cu cel al jentii cu parte proasta ca oxideaza. Inoxul nu va fi afectat de umezeala dar va avea un coeficient de dilatatie diferit de cel al jentii.
« Last Edit: July 29, 2021, 13:53:52 PM by Lup_Alb »

BOXER

  • *
  • 2352
  • +
Re: Totul despre... roti!
« Reply #283 on: July 29, 2021, 15:23:27 PM »
Dupa aia ar fi si faptul ca in majoritatea cazurilor se da cu spray de cupru in zona de contact dintre butuc si janta, acest fapt avand un efect negativ asupra fortei de frecare. (nu zic ca e rau, doar ca ar trebui luat in considerare la cuplul cu care se strang la final piulitele.)
Cuplul dat de producator sigur este calculat sa rezulte o anumita forta de frecare, asta cu suprafetele perfect curate. In cazul aplicarii unor lubrefianti intre suprafete, exista un indice cu care trebuie marit cuplul de strangere, pt a rezulta aceeasi forta de frecare.

Pasta oranj este un semn ca s-a facut treaba temeinica.

Prezoanele si piulitele nu rezista la forte mai mari. O crestere a cuplului cu 10% aparent nu le afecteaza.
ex. Impreza 2.0D
Forester 2.0MT
ex. Forester 2.5XT


Subaru Da, Lego Nu.

Ilie

  • 594
  • Forester sg9 2.5xt
Re: Totul despre... roti!
« Reply #284 on: September 07, 2021, 23:47:17 PM »
Sa nu mai deschid un topic nou, intreb aici.
La al meu Forester SG9 cumparat cu jante after market 16, vreau sa trec inapoi la 17.

Acum, pe langa jantele stock pe 17 de SG XT, am o varianta sa pun jantele de mai jos, care provin de pe un Impreza din 2008, despre care nu imi dau seama daca sunt originale Subaru sau nu, vad doar ca sunt Made in Japan si pare ca au ET48 (vanzatorul este in Cj si nu pare sa stie mai multe informatii). Ma ajutati cu o parere? Sunt originale, merita sa imi bat capul?

https://postimg.cc/LJx0WYjn

https://postimg.cc/NyLPvsxb

Alta varianta, este sa merg tot pe aftermarket, insa ori BBS unde oscilez intre VZ032 cu ET50 sau VZ023 cu ET38, ori OZ Superturismo cu ET48.
« Last Edit: September 08, 2021, 00:04:01 AM by Ilie »

Musiu

  • 1156
    • 2007 Forester XT
Re: Totul despre... roti!
« Reply #285 on: September 08, 2021, 08:58:29 AM »
Salut, nu par OEM Subaru insa colegii mai experimentati pot confirma lucrul acesta. Eu am mai gasit informatii si aici:

https://www.subaruforester.org/threads/2018-subaru-oem-wheels-that-fit-the-forester-5x100.19106/
2007 Forester XT

Ex:
2007 Forester 2.0 XS
2003 Impreza WRX wagon

Ilie

  • 594
  • Forester sg9 2.5xt
Re: Totul despre... roti!
« Reply #286 on: September 08, 2021, 09:44:50 AM »
Wow, super. Merci de update.
Mi’am raspuns la dilema greutatii cu privire la jantele originale de XT.
Am constatat ca nu sunt usor de gasit in RO, mai degraba la dezmembrari in BG cu aprox 200 euro. Ma incantau astea doar din prisma faptului ca inca am rezerva acelasi model noua.



MihaiFlorescu

  • *
  • 13893
  • Life is too short to drive a boring car!
Re: Totul despre... roti!
« Reply #287 on: January 13, 2022, 18:48:17 PM »
Tot uitandu-ma pe net dupa jante si incercand sa ma hotarasc cu privire la model pentru al meu Forester, care este un purcel de 1620kg (masa proprie), fiind cea mai grea masina pe care am avut-o pana acum, m-a lovit un lucru la care cred ca multi nu se gandesc sau nu tin cont de el. Si anume, sarcina maxima a rotilor.

Sunt multe jante "racing" care se potrivesc pe Forester sau Outback, care au devenit grele, mari si sa nu mai spun ca lumea le mai si baga in off-road sau mai sunt folosite la tractat rulote, barci, remorci etc.
Poate ca fizica nu este 100% corecta si muttley ma poate corecta, dar la o sarcina maxima pe punte de 1160 kg, impartind la 2, rezulta 580kg pe roata ca sarcina minima as spune eu pentru care roata trebuie sa fie construita. Da, stiu ca se mai distribuie si nu e totul in janta etc. si ca mai sunt preluate forte de alte elemente/componente, dar as zice ca trebuie sa tina cel putin la sarcina maxima, dar de preferat peste.

Pe net sunt multe roti si mai ales cele ieftine sau cele "racing" sau cele usoare cu rating de 540-560kg peste care am dat, probabil fiind setat pe ce mergea sau se preta pentru Impreza. Sau cele cu 4 spite sau mai multe dar foarte inguste sunt la limita de cele mai multe ori.

Acum da, nu o sa mergi cu masina full sau peste sarcina maxima si o sa dai in gura de canal fara capac cu stiu eu ce viteza zi de zi, dar se poate intampla, si nu vrei sa testezi limitele unei jante turnate clasic in aceasta situatie.

Aviz celor care vin de pe Impreza/WRX/STI si au trecut la modele ceva mai grele dar inca viseaza la "jante de circuit". Macar sa fie in limita de sarcina maxima pe cea mai grea punte impartit la doi.


Ah, si sa nu uit de ce am mai vrut sa mentionez asta. Sunt putine magazine online care vand jante noi in Romania care publica aceasta informatie pe site.
« Last Edit: January 13, 2022, 18:55:30 PM by MihaiFlorescu »

Ilie

  • 594
  • Forester sg9 2.5xt
Re: Totul despre... roti!
« Reply #288 on: January 13, 2022, 19:09:40 PM »
Tot uitandu-ma pe net dupa jante si incercand sa ma hotarasc cu privire la model pentru al meu Forester, care este un purcel de 1620kg (masa proprie), fiind cea mai grea masina pe care am avut-o pana acum, m-a lovit un lucru la care cred ca multi nu se gandesc sau nu tin cont de el. Si anume, sarcina maxima a rotilor.

Sunt multe jante "racing" care se potrivesc pe Forester sau Outback, care au devenit grele, mari si sa nu mai spun ca lumea le mai si baga in off-road sau mai sunt folosite la tractat rulote, barci, remorci etc.
Poate ca fizica nu este 100% corecta si muttley ma poate corecta, dar la o sarcina maxima pe punte de 1160 kg, impartind la 2, rezulta 580kg pe roata ca sarcina minima as spune eu pentru care roata trebuie sa fie construita. Da, stiu ca se mai distribuie si nu e totul in janta etc. si ca mai sunt preluate forte de alte elemente/componente, dar as zice ca trebuie sa tina cel putin la sarcina maxima, dar de preferat peste.

Pe net sunt multe roti si mai ales cele ieftine sau cele "racing" sau cele usoare cu rating de 540-560kg peste care am dat, probabil fiind setat pe ce mergea sau se preta pentru Impreza. Sau cele cu 4 spite sau mai multe dar foarte inguste sunt la limita de cele mai multe ori.

Acum da, nu o sa mergi cu masina full sau peste sarcina maxima si o sa dai in gura de canal fara capac cu stiu eu ce viteza zi de zi, dar se poate intampla, si nu vrei sa testezi limitele unei jante turnate clasic in aceasta situatie.

Aviz celor care vin de pe Impreza/WRX/STI si au trecut la modele ceva mai grele dar inca viseaza la "jante de circuit". Macar sa fie in limita de sarcina maxima pe cea mai grea punte impartit la doi.


Ah, si sa nu uit de ce am mai vrut sa mentionez asta. Sunt putine magazine online care vand jante noi in Romania care publica aceasta informatie pe site.

Cochetam cu ideea de echipa masina cu un set de OZ Superturismo in configuratie pentru Subaru (et48 butuc 56,1mm).
Baiul este ca sarcina (maxima) a jantei este 505kg :(
Valabil si pentru superleggera.. De asta mi-am zis ca OZ pica.

Xander

  • 1252
  • Forester 2.0d ; Xv 2.0ie
    • Forester '09/ XV ‘20
Re: Totul despre... roti!
« Reply #289 on: January 13, 2022, 20:17:33 PM »
Nimeni nu publica in ro greutatea jantelor pe care le vând  și foarte putini afișează sarcina maxima.
Trebuie sa cauți fisa produsului in tari mai civilizate.(eu am găsit in uk pentru jante făcute in Italia) Pentru mine contează ca jantele in specificații identice cu cele OEM sa nu fie cu foarte mult mai grele. Consider ca modifica experiența utilizatorului.
Drumul este mai spectaculos decât destinația.
Forester Boxer Diesel MY09
XV e-Boxer MY20

Ilie

  • 594
  • Forester sg9 2.5xt
Re: Totul despre... roti!
« Reply #290 on: January 13, 2022, 21:11:07 PM »
Nimeni nu publica in ro greutatea jantelor pe care le vând  și foarte putini afișează sarcina maxima.
Trebuie sa cauți fisa produsului in tari mai civilizate.(eu am găsit in uk pentru jante făcute in Italia) Pentru mine contează ca jantele in specificații identice cu cele OEM sa nu fie cu foarte mult mai grele. Consider ca modifica experiența utilizatorului.
Gasesti usor datele astea pe net, cel putin in cazul producatorilor mari.
Unele jante au insa stantata sarcina pe interior. Am vazut asta la Enkei si OZ.

Xander

  • 1252
  • Forester 2.0d ; Xv 2.0ie
    • Forester '09/ XV ‘20
Re: Totul despre... roti!
« Reply #291 on: January 13, 2022, 21:19:20 PM »
Gasesti usor datele astea pe net, cel putin in cazul producatorilor mari.
Unele jante au insa stantata sarcina pe interior. Am vazut asta la Enkei si OZ.

Și tie ti se pare normal sa nu le găsești la cei de la care le cumperi ?
Drumul este mai spectaculos decât destinația.
Forester Boxer Diesel MY09
XV e-Boxer MY20

Ilie

  • 594
  • Forester sg9 2.5xt
Re: Totul despre... roti!
« Reply #292 on: January 13, 2022, 21:28:31 PM »
Și tie ti se pare normal sa nu le găsești la cei de la care le cumperi ?
Vorbim despre distribuitorii de jante noi?

Xander

  • 1252
  • Forester 2.0d ; Xv 2.0ie
    • Forester '09/ XV ‘20
Re: Totul despre... roti!
« Reply #293 on: January 13, 2022, 21:50:04 PM »
Vorbim despre distribuitorii de jante noi?
Da.
Drumul este mai spectaculos decât destinația.
Forester Boxer Diesel MY09
XV e-Boxer MY20

Ilie

  • 594
  • Forester sg9 2.5xt
Re: Totul despre... roti!
« Reply #294 on: January 13, 2022, 23:28:12 PM »
Nu am cumparat niciodata jante noi. As vorbi deci in necunostinta de cauza.
Insa prietenul google este mai mereu la datorie :)

Ilie

  • 594
  • Forester sg9 2.5xt
Re: Totul despre... roti!
« Reply #295 on: February 04, 2022, 22:21:52 PM »
Vine vara. Incep sa ma orientez spre un nou set de anvelopa de vara.
Am insa 2 nelamuriri (3 cu faptul ca inca nu am jante..dar sper sa rezolv asta cat de curand):
- ce dimensiune sa pun pentru Forester SG 215 55 17 sau 225 55 17?
- pot cere o recomandare pentru anvelopele de vara?

 Ce vreau eu nu exista, 20 %off road, 30% oras, 50% DN si Autostrazi cu viteze in buza limitei. Ma gandesc in consecinta sa am un set de anvelope de vara bune pe jantele de 17 si un set de AT/iarna pe jantele de 16.

Re: Totul despre... roti!
« Reply #296 on: February 04, 2022, 22:26:21 PM »
Si eu le schimb la vara si m-am orientat catre Michelin PS4 SUV. Sa vedem ce mai zic si altii :)

Re: Totul despre... roti!
« Reply #297 on: February 04, 2022, 23:33:21 PM »
215 55 R17 e stock ptr XT si in ultimii ani devine o dimensiune comuna, deci preturi mai decente.
La cealalta masina pe 7J R17 de fabrica se pune si 225 55, deci ar merge si varianta asta

Legat de anvelope de vara, eu sunt f multumit de Continental Premium Contact 6.

In schimb, nu recomand in nici un fel Bridgestone Turanza.
Cele din poze sunt fabricate la sf de 2017, folosite din vara 2018, cu un rulaj de aprox 35k km si mai au aprox 5cm din profil



« Last Edit: February 04, 2022, 23:37:07 PM by andrei0241 »

Musiu

  • 1156
    • 2007 Forester XT
Re: Totul despre... roti!
« Reply #298 on: February 05, 2022, 18:07:26 PM »
Pentru vara am avut Yokohama Advan Sport (pe wrx) si am fost foarte multumit. Pe Forester am avut ceva Dunlop la un moment dat care in 3-4 ani aratau destul de rau.
2007 Forester XT

Ex:
2007 Forester 2.0 XS
2003 Impreza WRX wagon

Forester

  • 3067
  • The other right!
Re: Totul despre... roti!
« Reply #299 on: February 05, 2022, 21:42:13 PM »
Turanza au fost intr-adevar groaznice, mi s-au ovalizat 3 din 4!
Continental  Premium Contact au fost bune, bine echilibrate (la o roata am avut zero plumbi!!!!), dar se uzeaza cam repede. Pentru mine a fost ok, ca nu merg mult, dar pentru altii poate fi o problema.
In primavara trebuie sa ma innoiesc si eu, si nu stiu cu ce. Oricum, caut anvelope facute in tari vaccinate....  ;D
Forester SG 2.5XT 2006
Ex Forester SG 2.0x 2008