La carburatie exista un sistem numit in popor "soc". Provine din englezul choke=a gatui. Si anume pe traseul de admisie, pe langa clapeta/clapetele de acceleratie, mai exista o alta clapeta care obtureaza admisia la pornirile la rece. De aici "choke". Gatuind admisia, cand motorul aspira, aerul nu mai intra tot, ci mai putin. Benzina intra la fel. Ca urmare, amestecul e imbogatit, ajutand pornirile la rece si functionarea la rece a motorului in primele minute sau zeci de secunde in cazul Subaru. Asta-i de introducere.
Sistemul implica, dupa cum am zis, clapeta aia. La Subaru sunt 4 clapete, una pe fiecare cilindru, 2 cate 2 impartind un ax comun pe care pivoteaza. Vezi piesele de sus in poza.
Clapetele, impreuna cu axele, la mers normal, adica in +90% din timp, chiar daca sunt deschise, reprezinta o piedica in calea curgerii line si neingradite a aerului spre cilindri. Aer mai putin = putere mai putina. D-aia se renunta la ele, vezi piesele de jos din poza.
Info: clapetele sunt actionate electric.
Variante:
- se renunta la tot, ca in poza. Gaurile lasate de axe trebuiesc obturate, nu vrei gauri in galeria de admisie;
- se scot doar clapetele, axele raman acolo. Varianta lenesa, unde nu-ti mai bati capul cu obturarea gaurilor si cred ca nici cu ajustarea softului. Castiguri prea mici in opinia mea.