Cum sa iti faci rapid o idee despre buna functionare a motorului
Subaru club Romania

Cum sa iti faci rapid o idee despre buna functionare a motorului

andea79

  • *
  • 4007
Pe scurt se foloseste cablul Tactrix (http://www.tactrix.com/) si utilitarul Learning View (http://www.romraider.com/forum/topic2772.html).
COMPLETARE: utilitarul learning view a fost integrat in Romraider Logger (http://www.romraider.com/RomRaider/Download)
si se poate folosi si un cablu VAG clasic ...

De asemenea exista LEARNED VALUES si in BTSSM (http://www.btssm.com/) aplicatie Android care se poate folosi cu diverse cabluri si adaptoare obd pe blueshtutz

Folosind cele 2 instrumente de mai sus se pot citi/verifica 3 informatii importante, informatii din categoria celor "invatate" de ECU in urma functionarii motorului:

1. Long Term Fuel Trims -> reprezinta cantitatea de benzina pe care ECU invata sa o scoata/adauge in cilindri (invata in closed loop dar aplica o parte din cele invatate si in open loop) pentru a atinge AFR-ul dorit. Variatii mai mari de +/-5 pot indica probleme pe partea de admisie, evacuare, senzori de oxigen, pe scurt potentiale probleme in realizarea AFR-ului de unde rezulta apoi EGT-uri mari si/sau detonatii ...

2. Tabela FLKC -> care contine valorile de ignition timing invatate de ECU pe combinatii de turatii/engine load pentru a evita aparitia detonatiilor. Un motor 100% fericit ar trebuie sa aiba valori de 0 in toate celulele (apar valori negative in celulele unde ECU a detectat detonatii si astfel a dat timing-ul inapoi pentru a incerca reducerea acestora)

3. IAM (ignition advance multiplier) -> pe scurt daca este diferit de 1 (ECU-urile noi) sau 16 (ECU-urile mai vechi) ceva nu este bine clar :)

La fiecare din cele 3 puncte de mai sus s-ar putea scrie de fapt pagini de explicatii, eu am vrut doar sa trezesc curiozitatea si sa subliniez ca exista instrumente pentru verificarea functionarii motorului atat stock cat si dupa tuning, care daca ar fi folosite probabil ca multe motoare ar putea fi salvate inainte de .. boom .. :)
« Last Edit: November 09, 2017, 20:28:08 PM by andea79 »

malakay

  • *
  • 4767
  • IMPREZA GC8
    • www.proalex.ro
Răspuns: Cum sa iti faci rapid o idee despre buna functionare a motorului
« Reply #1 on: August 29, 2013, 01:56:29 AM »
Pt celalalt traducerea ar fi asa poti sa monotorizezi / corecteri cata benz sa bea cateaua !
Straights are for fast cars, corners are for fast drivers. - Colin McRae

celalalt

Răspuns: Cum sa iti faci rapid o idee despre buna functionare a motorului
« Reply #2 on: August 29, 2013, 09:54:59 AM »
Stie si ''dulgherii'' engleza.Mi se pare extrem de interesant topicul,sa nu intelegi gresit.Mai ales ca eu am o eroare sporadica la sonda 1.Si ma gandesc ca o verificare de genul asta imi poate spune daca e sau nu de la ea.Sau e benzina proasta.Sau altceva corelat etc.
Spor.
LE asta cu dulgheru era o gluma mai veche...Am o cu totul alta specializare si o cu totul alta meserie....;D

andea79

  • *
  • 4007
Răspuns: Cum sa iti faci rapid o idee despre buna functionare a motorului
« Reply #3 on: August 29, 2013, 11:42:21 AM »
Pai cu siguranta o privire cu Learning View iti poate spune daca Fuel Trims-urile sunt ok (cum spuneam mai sus ideal ar fi in intervalul +/-5).
Fuel Trims-urile sunt invatate de ECU in closed loop, adica atunci cand ECU regleaza amestecul in functie de informatiile primite de la prima sonda de Oxigen, chestie care se intampla la relanti, un pic peste relanti si in cruise. Problema cu Fuel trims-urile este legata de faptul ca ultimul range invatat este aplicat si in open loop adica atunci cand masina este pe boost si cand amestecul este realizat fara folosirea sondei 1 de O2.
De exemplu daca in closed loop Ecu invata sa adauge benzina pe range D (fuel trims-urile avand 4 range-uri A,B,C,D) si pe boost apoi va adauga benzina sau mai rau daca invata sa scoata benzina va scoate si in open loop ceea ce poate conduce la un amestecat prea sarac in benzina => detonatii si EGT mare adica buba ...
Legat de prima sonda de O2, pe langa "privirea generala" oferita de Learning View se poate folosi cu acelasi cablu Tactrix si Romraider Logger care permite monitorizarea in timp real a mai multor parametrii, printre care si voltajul sondei O2 si alte valori calculate in functie de acesta: AFR si short term fuel trims (unde short term fuel trims sunt corectiile pe care le aplica ECU in timp real sa zic asa, pe baza acestora se invata apoi long term fuel trims-urile ....)
Variatii "neconforme" ale LTFT (long term fuel trims, cele vizibile in Learnign View)  pot aparea ca urmare a mai multor cauze: functionare defectuoasa a sondei O2, boost leaks sau vacuum leaks, galerii de evacuare crapate/ne-etanse, dar si ca urmare a unui MAF scaling problematic (din soft sau ca urmare a instalarii unui CAI sau short ram intake fara ajustari in soft), etc.... pentru gasirea exacta a motivului se poate folosi cu succes zic eu romraider logger.

andea79

  • *
  • 4007
Răspuns: Cum sa iti faci rapid o idee despre buna functionare a motorului
« Reply #4 on: August 29, 2013, 11:51:42 AM »
Iar legat de benzina proasta, aceasta nu ar trebui sa se reflecte in valorile LTFT. Poti vedea insa daca ai probleme legate de benzina proasta sau alte probleme tot cu Learning View daca valoarea IAM nu este maxima (16 sau 1). Se spune ca tocmai acest IAM este modalitatea principala a ECU-ului (printre alte intrebuintari totusi) subaru de a se adapta la benzina de proasta calitate. Aceasta benzina avand rezistenta la detonatii mai slaba decat una de calitate va genera detonatii, in concluzie ECU va incepe sa dea inapoi timingul pe diverse combinatii de engine load/ture (vizibil in prima faza in tabela Fine Learning Knock Corection din Learning View) urmand ca apoi sa scada valoarea IAM-ului.
In momentul in care mai multe celule din tabela FLKC au valori negative ECU scade valoare IAM-ului, valoare care seminifica practic tot o scadere a ignition timingului dar care este aplicata pe toata plaja de combinatii ture/engine load nu doar in unele celule .... Dupa ce IAM-ul este scazut, ECU va incerca sa revina la normal treptat, si vor fi vizibile valori pozitive in tabela FLKC .....

andea79

  • *
  • 4007
Răspuns: Cum sa iti faci rapid o idee despre buna functionare a motorului
« Reply #5 on: August 29, 2013, 11:57:54 AM »
Daca dupa un ECU reset masina se simte mai vioaie si apoi cu timpul "invata" si devine mai "moale" inseamna ca:
1. apar detonatii si ECU invata sa dea timingul inapoi pentru a scapa de ele, timing dat inapoi insemnand si putere mai mica
2. pe LTFT ECU invata valori pozitive mari (ceea ce se intampla in majoritatea cazurilor cand sona O2 este "obosita") ceea ce conduce la amestec mai bogat in benzina adica de asemenea scaderi ale puterii

Si bineinteles pot exista si combinatii (cum se intampla si al mine), de exemplu in prima faza ECU invata sa scoata benzina, in open loop/boost amestecul va fi mai slab in benzina va genera putere mai mare inprima faza dar si detonatii "sporadice" iar ECU va invata apoi sa dea timingul inapoi pentru a scapa de detonatii adica va rezulta din nou pierdere de putere (toata povestea in interval de 3-400km, functie de stilul de condus)

Oricum, ideea de baza este ca poti vedea clar si usor in Learning View daca ceva nu este ok cu functionarea motorului si in consecinta poti face verificarile necesare din timp, inainte ca ceva sa chiar faca bum ...
« Last Edit: August 29, 2013, 11:59:50 AM by andea79 »

Răspuns: Cum sa iti faci rapid o idee despre buna functionare a motorului
« Reply #6 on: August 29, 2013, 12:58:33 PM »
Foarte bine, coerent si concret, ai scris. O postare pt ingineri.
Forester my09 4Q

Răspuns: Cum sa iti faci rapid o idee despre buna functionare a motorului
« Reply #7 on: August 29, 2013, 13:26:39 PM »
Toate datele astea nu s-ar putea citi si cu un dongle OBD(de tipul ELM327>>>avea malakay parca de vanzare >>>si o aplicatie smartphone)?
Din cate stiu cablu TACTRIX se poate aduce doar din US si este destul de scump in comparatie cu un ELM327 spre exemplu.

andea79

  • *
  • 4007
Răspuns: Cum sa iti faci rapid o idee despre buna functionare a motorului
« Reply #8 on: August 29, 2013, 15:21:30 PM »
editat pe motiv de protest :) 18.03.2019
« Last Edit: March 18, 2019, 11:30:37 AM by andea79 »

Răspuns: Cum sa iti faci rapid o idee despre buna functionare a motorului
« Reply #9 on: August 29, 2013, 23:28:50 PM »
SI pe mine ma bate rau gandul sa cumpar acest cablu, am colaborat cu un Tuner din SUA cand eram pe la ei, am vorbit cu el legat de resoftare si a zis ca atata timp cat iau cablul i-i adaptez un wbo2 si logez acceleratii in viteza a 3-a poate sa-mi faca orice vreau in privinta de soft
inclusiv eliminare de secondary air pump, tgv delete, ignorare sensor lmbda 2,  2step,  bov atmosferic, si altele.

Forester 2.5XT 5spd
Vectra c 1.9

Răspuns: Cum sa iti faci rapid o idee despre buna functionare a motorului
« Reply #10 on: August 30, 2013, 08:11:29 AM »
.................si logez acceleratii in viteza a 3-a ...............

2.5 Turbo 4Eat?

Răspuns: Cum sa iti faci rapid o idee despre buna functionare a motorului
« Reply #11 on: August 30, 2013, 10:06:08 AM »
2.5 t manual
Forester 2.5XT 5spd
Vectra c 1.9

Răspuns: Cum sa iti faci rapid o idee despre buna functionare a motorului
« Reply #12 on: August 30, 2013, 11:32:39 AM »
2.5 t manual
Care treapta are raportul 1?In general stiam ca la cutiile manuale in 5 trepte treapta 4 are raportul de 1 si treapta 5 este overdrive.Ceea ce inseamna ca treapta 3 este peste 1 si valorile sunt eronate!Nu stiu sigur care sunt rapoartele in cutia de la 2.5 Xt MT

andea79

  • *
  • 4007
Răspuns: Cum sa iti faci rapid o idee despre buna functionare a motorului
« Reply #13 on: August 30, 2013, 12:15:35 PM »
Pai in general la logare pe drumuri publice/normale se foloseste treapta 3 sau 4 si din motive practice in sensul ca  este mai greu un pic sa gasesti drum unde sa poti loga treapta 5-6 pe WOT iar in treptele 1-2 engine load-ul nu ajunge la maxim ....
Oricum ideea este reglarea valorilor din ecu map (adica tabelele de boost, fueling, ignition advance, avcs, etc) nu neaprat masurarea puterii/cuplu cum se face pe dyno unde ideal trebuie folosita treapta cea mai aproape de raportul 1:1
Si eu am avut "harti" pt. stage 1 si stage 2 cum zic americanii facute pe acelasi model: pornit de la o harta de baza primita de la tuner din state, logat parametrii in WOT treapat 3 si 4 , trimis loguri, primit harta versiune noua si din nou de la partea de logare ....

Răspuns: Cum sa iti faci rapid o idee despre buna functionare a motorului
« Reply #14 on: August 30, 2013, 12:38:06 PM »
Pai in general la logare pe drumuri publice/normale se foloseste treapta 3 sau 4 si din motive practice in sensul ca  este mai greu un pic sa gasesti drum unde sa poti loga treapta 5-6 pe WOT iar in treptele 1-2 engine load-ul nu ajunge la maxim ....
Oricum ideea este reglarea valorilor din ecu map (adica tabelele de boost, fueling, ignition advance, avcs, etc) nu neaprat masurarea puterii/cuplu cum se face pe dyno unde ideal trebuie folosita treapta cea mai aproape de raportul 1:1
Si eu am avut "harti" pt. stage 1 si stage 2 cum zic americanii facute pe acelasi model: pornit de la o harta de baza primita de la tuner din state, logat parametrii in WOT treapat 3 si 4 , trimis loguri, primit harta versiune noua si din nou de la partea de logare ....

+1
Forester 2.5XT 5spd
Vectra c 1.9

Răspuns: Cum sa iti faci rapid o idee despre buna functionare a motorului
« Reply #15 on: September 01, 2013, 19:06:49 PM »
Salutare, foarte interesant, eu am o priza OBD (ma leg cu ea la ipad si merge ok) si ma gandesc daca softul RomRaider ar fi functional cu priza mea? pana la urma softul ce trebuie instalat este RomRaider sau nu? scuze daca sunt ciudate intrebarile dar nu prea imi este clar cum sa folosesc acest utilitar care mi se pare f. interesant. Ma gandesc ca odata ce-l instalez pot sa-l si descopar.

andea79

  • *
  • 4007
Răspuns: Cum sa iti faci rapid o idee despre buna functionare a motorului
« Reply #16 on: September 01, 2013, 23:28:47 PM »
Salutare, foarte interesant, eu am o priza OBD (ma leg cu ea la ipad si merge ok) si ma gandesc daca softul RomRaider ar fi functional cu priza mea? pana la urma softul ce trebuie instalat este RomRaider sau nu? scuze daca sunt ciudate intrebarile dar nu prea imi este clar cum sa folosesc acest utilitar care mi se pare f. interesant. Ma gandesc ca odata ce-l instalez pot sa-l si descopar.
Salut, pai poti incerca sa il download-ezi si sa vezi daca merge (am pus linkul de download in primul mesaj acest thread) desi eu personal sunt sceptic ca va merge (cablul tactrix are si ceva circuite integrate pe acolo - nu sunt electronist nu stiu exact sa le descriu - si are nevoie de asemenea de drivere pe sistemul de operare) .............

Răspuns: Cum sa iti faci rapid o idee despre buna functionare a motorului
« Reply #17 on: September 07, 2013, 23:49:35 PM »
S-ar putea sa ai dreptate . In ultima vreme era tot mai lenesa. Am o problema cu senzorul de nivel din rezervor care aprinde check enginul la o anumita pozitie . resetez si voila , masina respira normal

florian

  • 45
  • SUBARU !
Răspuns: Cum sa iti faci rapid o idee despre buna functionare a motorului
« Reply #18 on: November 23, 2013, 20:22:04 PM »
Am avut o discutie cu cineva care...lauda modulul : Interfata diagnoza universal V- Gate ELM327 : In descrierea tehnica a acestuia scria ca functioneaza ...si pe subaru.Stie cineva ...mai multe ?

celalalt

Răspuns: Cum sa iti faci rapid o idee despre buna functionare a motorului
« Reply #19 on: November 23, 2013, 21:45:50 PM »
Daca e vb de cel prin blustutz e bun.Eu spre exemplu am facut un test de detonatii.Si mi a dat cum ca ar avea...O sa pun un print screen maine sa vada si colegu Andea sa si dea o parere.Ca nici nu stiu ce inseamna...
« Last Edit: November 23, 2013, 22:12:16 PM by celalalt »