O sa fiu cam radical, dar "Care STI?"
In opinia mea, de 7 ani nu mai exista STI. Sau sa o luam cu istoria.
2001-2002 STI se bucura de succesul in WRC si vanzarile mari la Impreza. Realizeaza fara sa isi dea seama sasiul cel mai bun, motorul cel mai apreciat in motorsport care se foloseste si astazi, mult peste ce vazuse lumea la vremea respectiva in materie de performanta si fiabilitate. WRC -> toti isi iau macar 1.6 doar ca sa aiba Impreza de raliu
2003-2005 STI mai indulceste design-nul si imbunatateste articulatiile. Cel mai reusit model dpdv tehnologic. Inca in WRC, vanzari mari. Performante imbatabile la pretul cerut. Era NFS. Toti copiii batrani se bat cu EVO pe calculator si in viata reala.
2006-2007 Cel mai reusit design, vanzari peste masura, ultimele sclipiri ale stelelor in WRC. Realizeaza schimbari majore pe transmisie si trece la 5x114.3 si DCCD pe toate continentele. Ford se trezeste la realitate si baga RS de 2.5, aminteste tuturor ca si ei au fost in WRC si se diferentiaza prin caroseria hatchback si verdele turbat. Subaru se gandeste ca europenii sunt tot niste americani, deci introduce si aici 2.5-ul pentru cuplu sub 3000rpm.
2008-2010 Lumea intreaga incepe sa inteleaga de ce hatchback-ul este cea mai apreciata caroserie de catre europeni. Ford are deja focusul, Golf-ul devine mai puternic, Mini se lauda cu istoria si Mazda 3 cu cel mai puternic motor in linie produs de ei. Subaru, printr-o sclipire de geniu si risc mare, lanseaza primul si singurul STi hatch. Interiorul este mult schimbat, ca sa se bata cu Golf-ul. Cele mai evazate aripi pe care le-a vazut STI-ul vreodata. Castiga multi fani noi, dar ii cam supara pe nostalgici.
2010-2012 Incep sa apara primele probleme la diesel. 2.5-ul pica pe capete. Subaru produce motoare mai multe pentru schimbat pe garantie decat pentru noi modele. STi primeste buget sa dea cu vopsea neagra pe volan, un set nou de jante si niste inchipuite schimbari la grila fata. Revinde sedanul pe cea mai urata caroserie de Impreza sedan pe care arunca niste aripi evazate. Subaru are nevoie de un colac de salvare si lanseaza XV-ul pentru castig mic dar sigur si volume mari. Americanii apreciaza Foresterul pentru grasi. Subaru arunca toate rezervele in fabrica din SUA si le promite americanilor modele pe gustul lor (Legacy, Outback, Forester). Japonia cere model sportiv si se lanseaza BRZ.
2013-2015 Impreza nu se mai vinde pentru ca nu reprezinta nimic si Subaru decide sa separe Impreza de WRX/STi. Divizia STi nu mai are bani nici macar de schimbat design-ul asa ca se cauta de maruntis si cumpara de black friday farurile si bara de la Mitsubishi EVO deja declarat pensionat. Mai gasesc sponsorizare de la Alpine pentru ultimele unitati audio cu ecran tactil, inainte de adoptarea tabletelor. Doar adevaratii fanatici mai cumpara STi in loc de Golf R, AMG si Seria 1M mai ieftine si mai performante si mai luxoase.
2016-2017 STi surprinde cu... un model nou de jante. Economia ustura, STi renunta la ata albastra si o foloseste la Levorg. De acum interiorul o sa fie cusut doar cu ata rosie. Castiga la Nurburgring 24h cu motorul din 2001 (EJ207) si spera ca lumea o sa creada ca e 2.5-ul de strada.
2018 - Vanzari record de 2-3 ani la XV si Forester, precum si Outback. Raman 1000 euro si pentru STi. Arunca doua benzi cu leduri in faruri, inlocuiesc proiectoarele de ceata cu plasa de tantari si fac curat in camara unde gasesc unitatile multimedia de la Forester si Outback. Din economia facuta cumpara frane galbene. STi se va retrage din anumite piete, la fel cum a facut cu WRX-ul.
Ultimul model este si ultima incercare de a face din STI un model atragator la exterior si cu identitatea cat mai apropiata de Subaru, dupa asocierea nereusita cu Mitsubishi EVO.
De acum inainte STi nu va mai exista ca masina albastra cu roti aurii, care sa castige in competitiile sportive. STi se transforma de cativa ani intr-un brand de consum. STi va exista ca nivel de echipare peste modelele de top deja existente si va aduce profit producatorului. O sa impresioneze cu centuri rosii, cateva embleme la exterior si interior si niste plastice colorate, la pachet de cateva mii de euro.
STi o sa fie un fel de AMG, M, pachet R de la VW si altii.