Subaru electric
Subaru club Romania

Subaru electric

marr

  • 2202
Re: Subaru electric
« Reply #40 on: September 10, 2018, 11:17:42 AM »
In opinia mea de inginer - cu alta formatie profesionala totusi - pentru a fi viabile automobilele electirce si pentru a reprezenta o alternativa serioasa automobilelor clasice, trei sunt conditiile ce ar trebui indeplinite:
1. Autonomia - sa fie de minimum 500 km (ideal ar fi minimum 7-800 km);
2. Durata de incarcare - sa nu depasesca timpul petrecut actualmente intr-o benzinarie clasica, cu tot cu pipi si cafea (20-25 minute);
3. Pretul - ar trebui sa fie sub pragul de 25k Euro

Pana atunci, imho, automobilele electrice vor fi doar produse de nisa, reprezentand mai mult un acceasoriu de life-style decat un mijloc de transport.
Ai mei 2 bani ...
ex - Forester Boxer Diesel - MY2008
ex - XV Boxer Diesel - MY2016
ex - Impreza 2.0i CVT - MY2016
XV 2.0i CVT - MY2018
Forester e-Boxer MY2020

Heliotropus

  • 2956
  • Do not be ignorant, choose science!
Re: Subaru electric
« Reply #41 on: September 10, 2018, 11:42:03 AM »
...nu poti sa imi zici ca daca tesla poate face masina de 35k dolari cu 400 de cai (sau cat are) si 500km range nu s-ar putea face o masina de 150-200 cai maxim care sa aiba range de 1000km la jumate de pret, pentru ca mare masa de oameni sa o poata cumpara lejer. Eu cred ca se poate dar nu se vrea inca

In anul 2013 a inceput proiectul de inlocuire a taxiurilor clasice din Shenzhen cu taxiuri electrice. La ora actuala, in Shenzhen circula 26.700 taxiuri cu emblema "Zero emission" acompaniate de 16.583 autobuze cu aceeasi sigla ecologica.
Este adevarat, taxiurile au o autonomie de doar 340 Km si depind de infrastructura de alimentare insa pas cu pas va evolua si reteaua de alimentare electrica.

Daca tot discutam despre conversie va supun atentiei cateva cifre:
1. China produce lunar un numar de 10.000 autovehicule electrice. Cea mai mare parte este destinata pietei interne.
2. La fiecare 1.000 autoturisme electrice in functiune zilnica se economiseste un volum de 500 barili de petrol, tot zilnic.
3. Administratia orasului Shenzhen, spre exemplu, ofera 150.000 USD prima pentru fiecare autobuz inscris in circulatie de catre o firma privata de transport. Prima este cu mult mai mare decat costul autobuzului ceea ce a determinat ca multi investitori japonezi, australieni si americani sa devina operatori de transport in provincia Guangdong.

Cazul descris mai sus nu este singular insa l-am expus intrucat firma pentru care lucrez este implicata serios in astfel de proiecte.
Doar educatia favorizeaza evolutia umana!

burtal

  • 444
Re: Subaru electric
« Reply #42 on: September 10, 2018, 13:57:52 PM »
pai daca tai din putere/consum si te focusezi pe economie nu vad dece nu s-ar putea face o autonomie de de minim 800km .... nu toata lumea are nevoie de 400 cai si ludicrus mode sau cum ii zice, ditamai tableta pe mijloc sau alte gimiks mai mult sau mai putin folositoare.   Poti taia costuri de acolo si sa aduci masina la un pret unde omul de rand care o foloseste la naveta si-o poate permite (ajutorul de la stat nu poate fi decat bine venit)

Infrastructura nu e bine pusa la punct in afara .... in romania mai dureaza 50 ani  ca la noi timpu se misca mai greu .... mie de exemplu  sa trag niste prelungitoare  de la etaju 4 unde stau pana in parcare ...deci in my life time nu cred ca apuc sa imi iau full ....doar daca ma mut la casa



Re: Subaru electric
« Reply #43 on: September 10, 2018, 15:50:02 PM »
"
Am citit pareri, slab fundamentate stiintific, care subliniaza ca o masina electrica ar polua mai mult decat una cu motor termic din cauza procesului de fabricare al elementelor acumulatoare de energie electrica. "
Era un documentar pe Discovery desprea asta , dar acolo se mentiona si faptul ca sunt mai poluante deoarece pentru incarcarea bateririilor oricum se foloseste in mare parte energie produsa din combustibili fosili.
Ex : Impreza GD/GC 2007
Forester SG
Forester SJ XT

Heliotropus

  • 2956
  • Do not be ignorant, choose science!
Re: Subaru electric
« Reply #44 on: September 10, 2018, 17:43:16 PM »
@cosmin8888:

In urma cu vreo 10 ani statistica generarii de energie electrica in Romania era ceva de genul:

19% Hidro - cca 1.600 MW
37% Cărbune - cca 2.800 MW
16% Nuclear - cca 1.100 MW
27% Hidrocarburi - cca 1.000 MW
0.51% Eolian - cca 8 MW
0.34% Foto - cca 21 MW

In 10 SEPTEMBRIE, 2018 statistica ne releva urmatoarele cifre:

29.29% Hidro - 2141 MW
21.86% Cărbune - 1598 MW
18.47% Nuclear - 1350 MW
17.76% Hidrocarburi - 1298 MW
8.43% Eolian - 616 MW
3.87% Foto - 283 MW
0.31% Biomasa - 23 MW

Sursa: http://www.transelectrica.ro/web/tel/home

Judecand dupa reformele globale si evitand sofismul unui sau altuia sunt de parere ca transformarea industriei auto va avea loc in mai putin de 30 de ani asa cum lasa de inteles unele medii economice de interes.
« Last Edit: September 10, 2018, 17:49:28 PM by Heliotropus »
Doar educatia favorizeaza evolutia umana!

Subaru electric
« Reply #45 on: September 10, 2018, 18:04:32 PM »
..........................................................
 Poate ne lumineaza Adi-Canada despre pasii concreti facuti de SUBARU pentru piata din America de Nord.
Subaru nu a prea  facut pasi concreti spre electrificare.  A scos doar o tentativa de XV hybrid prin  2014  cu performante f. slabe  (mai ales in comparatie cu concurenta)  , si cam atat.   Si dupa cate informatii circula pe aici  nici nu o sa mai scoata ceva in viitorul apropiat. Se zvoneste despre un XV Hybrid reincarcabil  prin 2020  cu tehnologie de la Toyota. Sa o vedem si pe asta.
In conditiile in care majoritatea hybridelor si electricelor care au aparut  merg pe curent 100-200  km, XV-ul mergea vreo 35 km. Dupa parerea mea  a fost un esec din start.  In plus  costa si cu vreo 8000  $ mai mult decat  majoritatea masinilor concurentei. Se laudau ca  au 4X4,  dar sincer  cine cauta tractiune integrala la un hybrid sau electric  ?? 
.............................................  parerea mea de doo copeici   :angel:

.................................................................
atata timp cat pilele electrice sunt produse in fabrici supravegheate, ecologic vorbind, ceea ce denota ca niciun stat civilizat nu isi va asuma poluarea mediului ba mai mult, din realitatile curente, statele puternic industrializate depun eforturi vizibile pentru incurajarea clientilor care doresc un automobil electric, hibrid sau PHEV (vezi subventiile generoase acordate de catre administratii locale/statale!).
La fel se intampla si cu reciclarea acumulatorilor, adica in medii supravegheate de catre comisii specializate. In SUA, Canada, Japonia, Australia, Noua Zeelanda, Europa (si poate or fi si altii) controlul unor astfel de unitati de productie/reciclare este controlat strict de catre agentii de mediu.
............................................

Atata timp cat industria poluarii e profitabila,  se va polua in draci.  Industria e controlata de politic, si politicul decide  pana unde ridica sau coboara stacheta  . Faptul ca nici SUA nici Canada nu au semnat tratatul de la Kyoto asta spune multe. Semnarea tratatului cred ca ar inchide jumatate din fabricile Nord-Americane.  Singurul lucru  ''bun''  pe care l-au facut  aici a fost sa mute poluarea in China.  Ori produc  componentele cele mai poluante in China, ori  exporta deseurile ptr ''reciclare''  acolo. Practic exporta poluarea.  Exemplu concret :  Quebecul avea un contract de export cu China ptr.  deseurile  sale  , in special plastic si hartie. Acum vreo 4 luni chinezii au rupt contractul.  De 4 luni incoace  s-au adunat munti enormi de deseuri reciclabile pe care industria de reciclare de aici nu e capabila sa proceseze  nici 10% !

Si un pic pe langa topic:  pana mai de curand  eram si eu adeptul trecerii pe  curent, baterii, hybrid, etc.  Dar cum ultimul timp s-a umplut de masini electrice aici  si  m-am lovit de o alta problema care ma cam scoate din minti.  Cu foarte mici exceptii , masinile    hybride  merg pe electric  pana pe la 50-60  km/h  apoi trec pe motorul termic  , sau chiar si daca sant sub viteza  limita la electric  daca bagi piciorul brusc in acceleratie si ii ceri putere mai mare porneste motorul pe benzina deoarece motorul electric nu e capabil sa ii furnizeze puterea ceruta.  Asa ca  shmekerii de soferi (in special taximetristii, f***i in gura sa-i f*t !!!) , ca sa nu consume benzina (adica sa nu cheltuie bani,  sa faca econimie si sa trimita  banii la familiile lor sarace din Africa , India si Haiti ptr.  majoritatea vin de acolo )   merg  pe oriunde cu  30-40  la ora  ori trebe ori nu trebe  si f*t  traficul in spatele lor de inebunesti. Adica ai soseaua libera in fata, ai limita legala de 50-60  la ora,  dar ei merg cu max. 40  ca sa nu arda banutii din  portofel  !  Inclusiv pe autostrada  unde  deja limita legala  de 100  km/h  e prea mica , ei merg tot mai incet  ca nu cumva sa porneasca motorul pe benzina si sa le consume lor centii din buzunare !  Si toata lumea e multumita !   Ecologistii cica e bine ca nu se arde benzina deci nu polueaza, fricosii si cacaiosii cica e bine ca asa e mai securitar si daca mergi cu viteza mica nu mai sant accidente !  Nu-i nimic ca faci cu nervii si te imbolnavesti cu stressul  in spatele lor  si pana la destinatie faci  cel putin o ora in plus si un infarct ! 
.........va asigur ca greselile ortografice, ortoepice, de punctuatie, morfosintactice si folosirea inadecvata a unitatilor lexico-semantice imi apartin, mi le asum, dar la scoala sa stiti ca tot nu ma duc !

Subaru electric ??
« Reply #46 on: September 10, 2018, 18:16:10 PM »
.............................................................................
In anul 2013 a inceput proiectul de inlocuire a taxiurilor clasice din Shenzhen cu taxiuri electrice. La ora actuala, in Shenzhen circula 26.700 taxiuri cu emblema "Zero emission" acompaniate de 16.583 autobuze cu aceeasi sigla ecologica.
Este adevarat, taxiurile au o autonomie de doar 340 Km si depind de infrastructura de alimentare insa pas cu pas va evolua si reteaua de alimentare electrica.
............................................................................

Nu am cifre exacte ptr.  Montréal, dar  vorbeste gura fara mine  doar din observatiile proprii :  In Montréal sant probabil peste 1000 de taxi-uri electrice si hybride. Majoritatea sant Toyota Prius, Tesla , Kya.  Autobuze  electrice intre vreo  50-60. Mai circula cateva prototipuri  pe hydrogen, probabil vreo 10.
Reteaua de incarcare este foarte dezvoltata,  gasesti borne de incarcare peste tot.
.........va asigur ca greselile ortografice, ortoepice, de punctuatie, morfosintactice si folosirea inadecvata a unitatilor lexico-semantice imi apartin, mi le asum, dar la scoala sa stiti ca tot nu ma duc !

Heliotropus

  • 2956
  • Do not be ignorant, choose science!
Re: Subaru electric
« Reply #47 on: September 10, 2018, 18:22:31 PM »
Domnu' canadian, tu ar trebui sa fii ultimul care vorbeste despre traficul desfasurat pe sosele asfaltate intrucat iti utilizezi masina preponderent in terenuri accidentate. Ceva imi spune ca poti folosi metroul si autobuzul dar nu sunt atat de convins  >:D.
Ca atare, nu cred ca hibridele te urmaresc prin padurile nord-americane    :P
Doar educatia favorizeaza evolutia umana!

Re: Subaru electric
« Reply #48 on: September 10, 2018, 18:25:11 PM »
@cosmin8888:

In urma cu vreo 10 ani statistica generarii de energie electrica in Romania era ceva de genul:

19% Hidro - cca 1.600 MW
37% Cărbune - cca 2.800 MW
16% Nuclear - cca 1.100 MW
27% Hidrocarburi - cca 1.000 MW
0.51% Eolian - cca 8 MW
0.34% Foto - cca 21 MW

In 10 SEPTEMBRIE, 2018 statistica ne releva urmatoarele cifre:

29.29% Hidro - 2141 MW
21.86% Cărbune - 1598 MW
18.47% Nuclear - 1350 MW
17.76% Hidrocarburi - 1298 MW
8.43% Eolian - 616 MW
3.87% Foto - 283 MW
0.31% Biomasa - 23 MW

Sursa: http://www.transelectrica.ro/web/tel/home

Judecand dupa reformele globale si evitand sofismul unui sau altuia sunt de parere ca transformarea industriei auto va avea loc in mai putin de 30 de ani asa cum lasa de inteles unele medii economice de interes.

Lorian,

Listele pe care le-ai prezentat constituie o fotografie a starii sistemului electroenergetic la un moment dat si nu o imagine a capacitatilor de productie pentru fiecare tehnologie... Spre exemplu, nuclearul nu se va misca de la 1350 MW, pe cand fotovoltaicul (iti jur!) ajunge noaptea la 0 MW...

In alta ordine de idei, transformarea industriei auto va merge mana in mana cu transformarea societatii. Mi-au cazut ochii acum doi ani pe un studiu al ENTSOe (asociatia europeana a transportatorilor de energie), care aprecia ca pentru trecerea la Sisteme Inteligente (din care autovehiculele electrice sunt parte integranta) este nevoie de investitii in infrastructura de aproximativ 2500-3500 de miliarde de Euro, pana in 2040. Si de aici, intrebarea cea mai importanta, pe care nu o vad deloc vehiculata prin media: CINE PLATESTE? Pana la urma, la asta se va rezuma totul...

L.E. Si pentru ca tot am fost pe langa topic, uitati un proiect tare: http://www.electricsubaru.com/ Se pare ca trage de rupe pana la viteza maxima, de 60 km/h...
« Last Edit: September 10, 2018, 18:32:17 PM by Subarino »

Subaru electric
« Reply #49 on: September 10, 2018, 19:19:40 PM »
Domnu' canadian, tu ar trebui sa fii ultimul care vorbeste despre traficul desfasurat pe sosele asfaltate intrucat iti utilizezi masina preponderent in terenuri accidentate. Ceva imi spune ca poti folosi metroul si autobuzul dar nu sunt atat de convins  >:D.
Ca atare, nu cred ca hibridele te urmaresc prin padurile nord-americane    :P

Ba'  io' vorbesc primul  ca io'   ma lovesc cel mai mult  de problema asta, nu voi  ! 
Metroul si autobuzul nu's  pentru mine !  Am alergie la ele   :'(.   De voie , de nevoie   le folosesc de cateva ori  pe an.
E adevarat ca hybridele nu ma urmaresc prin padurile canadeze.  Nici  Hyundaiurile  sau Kya nu se pot tine dupa mine pe acolo,  d'arami-te hybridele   ;D  . dar totusi .....................  99%  din  km parcursi ii fac in oras,  deci sant nevoit sa fac coada dupa electrice si hybridele mamii lor   :-[   >:(
.........va asigur ca greselile ortografice, ortoepice, de punctuatie, morfosintactice si folosirea inadecvata a unitatilor lexico-semantice imi apartin, mi le asum, dar la scoala sa stiti ca tot nu ma duc !

Re: Subaru electric
« Reply #50 on: September 10, 2018, 21:12:17 PM »
..........................................................
 Poate ne lumineaza Adi-Canada despre pasii concreti facuti de SUBARU pentru piata din America de Nord.
Subaru nu a prea  facut pasi concreti spre electrificare.  A scos doar o tentativa de XV hybrid prin  2014  cu performante f. slabe  (mai ales in comparatie cu concurenta)  , si cam atat.   Si dupa cate informatii circula pe aici  nici nu o sa mai scoata ceva in viitorul apropiat. Se zvoneste despre un XV Hybrid reincarcabil  prin 2020 cu tehnologie de la Toyota . Sa o vedem si pe asta.
In conditiile in care majoritatea hybridelor si electricelor care au aparut  merg pe curent 100-200  km, XV-ul mergea vreo 35 km. Dupa parerea mea  a fost un esec din start.  In plus  costa si cu vreo 8000  $ mai mult decat  majoritatea masinilor concurentei. Se laudau ca  au 4X4,  dar sincer  cine cauta tractiune integrala la un hybrid sau electric  ?? 
.............................................  parerea mea de doo copeici   :angel:

De la Toyota sper sa nu ajunga "AWD'ul" lor pe Subaru, ca stelele de pe sigla vor deveni comete ...


Heliotropus

  • 2956
  • Do not be ignorant, choose science!
Re: Subaru electric
« Reply #51 on: September 10, 2018, 21:38:42 PM »
Nu inteleg de ce masina din filmulet nu reuseste sa treaca peste acele role da' mai fac sapaturi ca sa inteleg cum functioneaza tractiunea la alte marci.

Sincer, daca XT-ul sau Jimny mi-ar fi facut o astfel de scena prin noroaie ma lasam de tractiune integrala si alegeam sareta.
Doar educatia favorizeaza evolutia umana!

Re: Subaru electric
« Reply #52 on: September 10, 2018, 21:58:33 PM »
Si Outlander PHEV are acelasi comportament. Daca nu ma insel, sistemul de tractiune este actionat de motorul termic pe o punte si de cel electric pe cealalta, iar probabil comunicarea dintre ele este punctul slab.

Re: Subaru electric
« Reply #53 on: September 10, 2018, 22:16:15 PM »
Am un prieten care are un Rav 4 hybrid 2016. Nu iasa nici din zapada de 20 cm. De doua ori m-a sunat noaptea pe la 10 ca sa il scot cu shufa din nametzi. Asa ca ma f....rec pe electrica lui care consuma  0,00x L la suta daca nu ma duce acolo unde vreau si cand vreau
.........va asigur ca greselile ortografice, ortoepice, de punctuatie, morfosintactice si folosirea inadecvata a unitatilor lexico-semantice imi apartin, mi le asum, dar la scoala sa stiti ca tot nu ma duc !

Celalalt

  • 1812
  • Mda...
Re: Subaru electric
« Reply #54 on: September 11, 2018, 07:02:35 AM »
"
Am citit pareri, slab fundamentate stiintific, care subliniaza ca o masina electrica ar polua mai mult decat una cu motor termic din cauza procesului de fabricare al elementelor acumulatoare de energie electrica. "
Era un documentar pe Discovery desprea asta , dar acolo se mentiona si faptul ca sunt mai poluante deoarece pentru incarcarea bateririilor oricum se foloseste in mare parte energie produsa din combustibili fosili.
Sa intervin si eu. Ca discutiile astea interminabile nu au vreun sfarsit. Cel mai poluant in toata povestea asta este procesul de extragere a Lithiu lui. Ala e problema.
Aia e...


FXT '03 EJ207 STI 6MT
FXS '07 LINISTIT SI NU PREA
Impreza '95-'01 COTET SPRE H6

marr

  • 2202
Re: Subaru electric
« Reply #55 on: September 11, 2018, 08:06:10 AM »
..... pana la destinatie faci  cel putin o ora in plus si un infarct !

Și se mai zice că ecologia salvează vieți ....  ;D
Mith busted !!!
ex - Forester Boxer Diesel - MY2008
ex - XV Boxer Diesel - MY2016
ex - Impreza 2.0i CVT - MY2016
XV 2.0i CVT - MY2018
Forester e-Boxer MY2020

Heliotropus

  • 2956
  • Do not be ignorant, choose science!
Re: Subaru electric
« Reply #56 on: September 11, 2018, 08:35:17 AM »
Nu ma pricep la extragerea minereurilor si apoi la prelucrarea lor insa incet, incet si cu ajutorul noilor tehnologii cred ca se va putea evita impactul negativ asupra mediului - atat cat se poate caci discutam despre o intruziune a omului asupra naturii  >:D

Dar iata ce afirma Departamentul de Mediu de pe langa Comisia Europeana in urma cu 3 ani:
 
"Dacă stăm să comparăm procesele de extracție și producere a carburanților din petrol cu cele în urma cărora litiul ajunge în baterii, gradul de poluare și efectele negative asupra mediului sunt mult mai reduse în al doilea caz. Așa încât gradul de poluare al bateriilor bazate pe litiu, una dintre principalele acuzații la adresa mașinilor electrice, este, de fapt, insignifiant față de arderea carburanților în motoarele convenționale.

Cu alte cuvinte, trecerea de la o societate dependentă de petrol la una oarecum dependentă de litiu ar fi un pas nesperat de bun pe care l-ar face omenirea. Mai ales într-un moment de cumpănă, în care puterile lumii par, în sfârșit, să realizeze efectele negative ale dependenței de până acum de combustibilii fosili. Evident, lucrurile nu se vor schimba peste noapte, iar tranziția va dura cel puțin două decenii. Timp în care putem să ne obișnuim cu ideea că, în sfârșit, facem un mare pas înainte."

Sursa: Ecoprofit
« Last Edit: September 11, 2018, 08:38:57 AM by Heliotropus »
Doar educatia favorizeaza evolutia umana!

MihaiFlorescu

  • *
  • 13890
  • Life is too short to drive a boring car!
Re: Subaru electric
« Reply #57 on: September 11, 2018, 09:38:47 AM »
Pot confirma ca in Beijing cerul este senin mai multe zile pe an si mai albastru de la an la an. Locuitorii sunt absolut incantati sa vada acele nuante de bleu ciel pe care noil il numim banal... albastru.

Am intrebat ce s-a intamplat si cum au realizat asta. Nu zilele de sarbatoare mai multe, nici posibilitatea de a cumpara masina daca iti castigi acest drept la loterie desi ai permis de conducere de ani de zile, nici masinile cu numere de inmatriculare par/impar care circula alternativ si clar NU masinile electrice au adus acest beneficiu mediului.
Pur si simplu au dat o lege prin care au mutat toate fabricile, uzinele, termocentralele care foloseau combustibili fosili, la mai mult de 50km departare de inelul de centura al orasului.

Asta stiu eu de la cativa "bastinasi" daca tot vorbim de tari care preiau impactul de mediu.

Revenind, evolutia si directia spre electrificare trebuie, asa cum spuneau si alti colegi, sa stabileasca factorul economic. Ce si cine castiga mai mult in detrimentul cui si a cat. Odata agreat, atunci in 2 ani maxim putem avea si statii si masini pe categorii de venituri si ce vreti voi.
« Last Edit: September 11, 2018, 09:41:46 AM by MihaiFlorescu »

burtal

  • 444
Re: Subaru electric
« Reply #58 on: September 11, 2018, 11:06:06 AM »
Nu inteleg de ce masina din filmulet nu reuseste sa treaca peste acele role da' mai fac sapaturi ca sa inteleg cum functioneaza tractiunea la alte marci.

Sincer, daca XT-ul sau Jimny mi-ar fi facut o astfel de scena prin noroaie ma lasam de tractiune integrala si alegeam sareta.

Eu te suspectez ca astepti hybridu ca painea calda :D   

treaba e simpla .... puntea spate este deconectata de fata si are motor propriu  electric .  Doar ca acel motor nu e suficent de puternic sa miste masina in conditii mai dubioase , poate e de soft ca nu stie sa faca lock la roata care se invarte ca proasta . Pe sosea in mers normal nu iti dai seama , dar daca te bagi la role sau  axele incrucisate  care e un test mai greu se vede limitarea

La cat de repede reactioneaza un motor electric (comparativ cu benzina, ma refer la on/off si cuplul instant on/off) cuplat  direct la rotile spate ar trebui sa fie dumnezeu pe offroad,  doar ca puterea nu e acolo .... nu uita ca un hybrid e mult mai greu decat acelasi model normal.




Mai mult ca sigur treaba asta se aplica la majoritatea hybridelor

Heliotropus

  • 2956
  • Do not be ignorant, choose science!
Re: Subaru electric
« Reply #59 on: September 11, 2018, 11:17:42 AM »
@Burtal: într-adevăr, cochetez cu ideea unui Forester hibrid sau PHEV însă vreau să mă informez cât mai mult despre avantaje și dezavantaje.
Poate ca până la sfârșitul anului vom afla mai multe detalii.

PS: mulțumesc pentru răspunsuri și revin cu sticla de vin!
« Last Edit: September 11, 2018, 15:38:49 PM by Heliotropus »
Doar educatia favorizeaza evolutia umana!