The remaking of a Legacy
Subaru club Romania

The remaking of a Legacy

WIM

  • 670
Re: The remaking of a Legacy
« Reply #720 on: July 18, 2022, 19:16:19 PM »
Multumesc, Theo, am nevoie  :)

WIM

  • 670
Re: The remaking of a Legacy
« Reply #721 on: November 08, 2022, 17:36:54 PM »
Recomandarea lui Muttley - "Mai posteaza si tu ceva pe topicul ala!".

Rezultatul:



Parghia actionata de cablul franei de mana, responsabila de antrenarea sabotilor.

Sus - Legacy stock, jos Forester 2008 +, centru varianta necesara mie (derivata din piesa de jos la capatul unui proces care a inclus cateva ore de fierarie, adica foc, incandescenta, ciocane).



Stanga Forester 2008+, dreapta Legacy stock, centru custom.







WIM

  • 670
Re: The remaking of a Legacy
« Reply #722 on: November 23, 2022, 22:39:35 PM »
Parca as fi un maratonist la olimpiada, la intrarea pe stadion: imi tremura picioarele, mi s-au lichefiat plamanii iar inima imi sta in gat. Vad linia de finish dar nu-mi vine sa cred ca sunt in stare s-o trec.

Sunt pe punctul de a depasi un obstacol care ma blocase inca de la momentul calatoriei inaugurale - rulmentii spate.

Pentru cei care au pierdut sirul povestii (aici ma regasesc si eu, uneori), toata tevatura se leaga de ambitia prosteasca de a pune roti de STI pe un sasiu care n-a avut niciodată parte de ele si fara a apela la solutii (care au gradul lor de controverse dar care macar sunt) tried&tested, cum ar fi flansele adaptoare 5×100 - 5x114.3 .

Din acest motiv, in prima faza am optat pentru hibridizarea celor 2 rulmenti - flansa de 5x114 extrasa din rulmentul corespunzator, prelucrata pe dimensiunile celei 5x100 si inserata in acest rulment. Am trecut prin 4 perechi si din 8 rulmenti doar unul singur a iesit perfect, restul huruind intr-un registru sonor de la white noise la rasnita manuala de cafea.

Asa ca la versiunea 2.0 m-am orientat catre o varianta care sa nu implice prelucrarea rulmentilor. Un plan ambitios, modificat in primele 5 minute dupa ce-mi setasem acest obiectiv.

Evident, solutia gasita era o flansa :)

4 gauri pe o fata, corespunzatoare prinderii rulmentului 5x100, 4 gauri pe cealalta pentru prinderea 5x114,3, facuta sandwich intre suportul de etrier (si de frana de mana - backing plate) si portfuzeta (trailing arm).



 



 



 




Elementul critic in toata povestea asta urma sa fie grosimea flansei pentru ca factorul limitativ era lungimea planetarei. In favoarea mea era diferenta dintre backing plate-ul de Legacy si cel folosit pe platformele +2008 la rulmentii 5x114.3 si nu numai (si la diesel-uri e la fel) - asta mai nou are o intaritura de otel de 8 mm grosime fata de ce am eu pe masina, deci de aici porneam la drum.

Grosimea flansei am calculat-o urmarind minimul posibil iar o bataie de cap in plus e data si de faptul ca gaurile de pe o fata se suprapun partial cu cele de pe verso. Bref, am ajuns la 10 mm gaura filetata, deci la 20 mm grosime a flansei.

20-8 egal 12 mm excedent. Cum scap de el? Portfuzetele astea de aluminiu sunt mai groase decat cele de fonta in zona de fixare a rulmentului, motiv pentru care si suruburile de la rulmenti sunt diferite, respectiv mai lungi. Asa ca dintr-o taietura de condei am decis sa le raschetez cu 8 mm, anuland protuberanta care separa cele 2 tipuri de portfuzeta.



 




Mai ramaneau 4 mm. Eram dispus sa-mi asum riscul de a monta totul asa si a merge cu planetarele tensionate (desigur, injumatatindu-le durata de viata) dar alt element al.puzzle-ului s-a pus in cale: senzorul de ABS.

Data fiind prezenta acestei flanse, senzorul de ABS trebuia relocat pentru ca pozitia lui initiala era acum la cativa cm distanta de inelul magnetic al rulmentului. Asta anticipasem de la inceputul procesului - primul lucru pe care l-am facut in cadrul v2.0 a fost sa duc la sudor portfuzetele si sa-mi umple canalele vechi (senzor si surub de fixare) in vederea noilor gauri, mult mai apropiate de exteriorul piesei.

Cu toate masuratorile facute pe CNC-ul de la Magurele, gaurile pentru senzorul de ABS nu s-au potrivit - senzorul era in continuare prea departe de inelul magnetic. 4 mm care nu doar ca ar fi impiedicat functionarea senzorilor, ci impiedicau si montajul lor pe motiv de contact cu planetara.

Desperate times call for desperate measures. Asa ca m-am mai dus o data cu rulmentii la Magurele si am subtiat "fluturele" (zona celor 4 puncte de prindere). Nu cu 4 mm ci cu 2.5 ca mi s-a parut ca ma joc cu focul. "Fluturele" are 14 mm si un pic grosime standard, a ajuns la 11.5 spre 12.

Iar odata ce am strans rulmentii pe flanse mai sanatos am constatat ca cei 2.5 mm sunt perfecti, senzorul se aliniaza exact cu rulmentul, slava cerului ca m-am oprit la timp!

Se mai impune o precizare legata de ce spuneam mai devreme despre prelucrarea rulmentilor - asta a fost a doua prelucrare, prima etapa fiind anularea gaurilor filetate si transformarea lor in gauri de trecere - era imposibil sa trec un surub prin 2 filete succesive.

Pana aici lucrurile par relativ simple - in esenta,  prelucrarea a vizat inlocuirea unor cote cu altele. In realitate, a fost un cosmar. 

Prima complicatie - backing plate-ul. Rulmentul 5×114.3 e semnificativ mai gros decat cel 5x100 de Legacy - motiv pentru care si "fluturele" despre care vorbeam mai sus are un perimetru mai mare cu cativa mm. Cativa mm pe care a trebuit sa ii defrisez pe backing plate, operatiune ce a implicat o zi intreaga si cateva seturi de discuri de taiere pentru dremel. Iar dupa ce le-am facut loc, am dus backing plate-urile la sudat, pentru a umple gaurile vechi. Si dupa ce le-am luat de la sudat am mai lucrat o zi la ele pentru a plana suprafetele rezultate.

A doua complicatie - si cea mai mare - cum pozitionezi in CNC rulmentul, backing plate-ul si flansa astfel incat sa dai gauri in ultimele doua? Si aici survine si distinctia backing plate/suport de etrier - la mine serveste ambelor scopuri. La masinile post 2008 care folosesc acest tip de rulment e doar backing plate, etrierul se prinde direct pe portfuzeta.
Iar ca lucrurile sa fie si mai complicate de atat, la generatia mea de Legacy gaurile pentru etrier din backing plate corespund cu alte gauri date in portfuzeta fix pentru montajul franelor.

Asa ca singura cale de a prelucra piesele a fost sa se monteze tot ansamblul in CNC - portfuzeta, flansa prinsa in suruburi de portfuzeta, backing plate si rulment dummy - adica corp de rulment 5x114.3 din seria anterioara (cele hibridizate). Fixarea facandu-se, in ce priveste backing plate-ul, cu 2 suruburi extra lungi ce le legau de portfuzete impreuna cu un asortiment de bucse, saibe si distantieri, iar in ce priveste corpul de rulment cu un alt surub si mai lung prins intre 2 capace fabricate in acest scop -unul pus peste rulment, celalalt la baza, peste gaura din portfuzeta.

A treia complicatie - abordata in postul anterior -  parghia care actioneaza cablul franei de mana - care acum trebuie sa convietuiasca in acelasi spatiu de sub sabot cu cele 2 suruburi M12 cu cap hexagonal care si-au facut aparitia in peisaj. Motiv pentru care parghia in cauza nu poate sa aiba mai mult de 4 mm grosime iar capul de prindere al cablului trebuie relocat, respectiv coborat, lungind astfel parghia si, eventual, producand o detensionare a cablului franei de mana. Ceea ce voi afla doar in episodul urmator, cand ajung sa montez inventia pe masina.

Va las cu produsul finit drept rasplata pentru ca ati ajuns pana aici cu lectura  :D







« Last Edit: November 24, 2022, 10:31:04 AM by WIM »

dmp

  • *
  • 195
Re: The remaking of a Legacy
« Reply #723 on: November 23, 2022, 22:48:02 PM »
Spor!!
Outback 2.5 i MY2008
Legacy GT MY2010

MyKe

  • 210
Re: The remaking of a Legacy
« Reply #724 on: November 23, 2022, 22:51:28 PM »
Artă! :)
‘23 Honda CR-V e:HEV
‘23 Honda NC750XA

ex- '11 Forester, 2.0X Comfort, AT, Sky Blue Metallic

Re: The remaking of a Legacy
« Reply #725 on: November 23, 2022, 23:11:46 PM »
O munca de chinez batran ! Haide dany ca mai e o luna si se termina 22!!
Subaru nu este o masina, este un hobby!
Ex: Legacy H6 5EAT VDC 3.0

Forester

  • 3068
  • The other right!
Re: The remaking of a Legacy
« Reply #726 on: November 24, 2022, 08:16:42 AM »
...
Portfuzetele astea de aluminiu sunt mai groase decat cele de fonta in zona de fixare a rulmentului, motiv pentru care si suruburile de la rulmenti sunt diferite, respectiv mai lungi. Asa ca dintr-o taietura de condei am decis sa le raschetez cu 8 mm, anuland protuberanta care separa cele 2 tipuri de portfuzeta.
...

M-au depasit cu mult detaliile, pe care multe nu le inteleg. Insa mi-a retinut atentia acest fragment.
Fiind de aluminiu, presupun ca au un motiv pentru care sunt mai groase. Gen rezistenta/siguranta. Esti sigur ca e ok raschetarea (care pana la urma parca a fost mai mult de 8mm)?
Forester SG 2.5XT 2006
Ex Forester SG 2.0x 2008

MihaiFlorescu

  • *
  • 13898
  • Life is too short to drive a boring car!
Re: The remaking of a Legacy
« Reply #727 on: November 24, 2022, 10:17:53 AM »
Mă înscriu la o tura când e gata :) spor in continuare!

WIM

  • 670
Re: The remaking of a Legacy
« Reply #728 on: November 24, 2022, 10:46:58 AM »
@dmp - Multumesc!

@MyKe - E prea mult spus dar multumesc  :D

@torvalds - Nu-mi reaminti, te rog, ca are aproape 2 ani de cand am tras-o pe dreapta, ca ma demotivez si ramane asa  ;D

@Forester - Am acelasi semn de intrebare referitor la toate elementele modificate sau introduse in ecuatie - portfuzeta, rulment, flansa. Adevarul e ca nu stiu. Voi afla doar cand se va pune in miscare. Strict referitor la portfuzeta, au mai ramas vreo 30 de mm de aluminiu - sper sa tina.

@MihaiFlorescu - La finalul turei s-ar putea sa fie nevoie de o sedinta de fizioterapie  ;) - era rigida ca o coada de matura daca-mi aduc bine aminte, toate vibratiile de la motor si cutia de viteze se transmiteau direct in habitaclu si nimic din ce-am facut acum nu remediaza asta, ba din contra (tampoane motor GrN)  :P

Re: The remaking of a Legacy
« Reply #729 on: November 25, 2022, 18:26:40 PM »
Eu nu am vazut-o niciodata mergand ... ma intreb daca a  mers vreodata? Sau e puesa de muzeu ? O duci la antipa?

De cand o stiu eu trasa pe dreapta , am facut vro 50.000 cu a mea ... daca e iti vand niate actiuni la omv petrom:))
Subaru nu este o masina, este un hobby!
Ex: Legacy H6 5EAT VDC 3.0

WIM

  • 670
Re: The remaking of a Legacy
« Reply #730 on: November 25, 2022, 18:51:06 PM »
Eu nu am vazut-o niciodata mergand ... ma intreb daca a  mers vreodata?

Mergea acceptabil de bine fix in perioada in care dinozaurul tau (cum iti place sa-i spui) petrecea Revelionul 2020/2021 in service pe motiv de schimb de garnituri de chiulasa  ;)

WIM

  • 670
Re: The remaking of a Legacy
« Reply #731 on: December 01, 2022, 18:08:11 PM »
Daca n-as fi picat ieri in fund, aterizand direct pe noada, pana la ora asta puntea spate era montata. Date fiind circumstantele, trebuie sa ma multumesc cu ea pe post de exponat.













Si o flansa discreta:



Re: The remaking of a Legacy
« Reply #732 on: December 02, 2022, 16:32:01 PM »
🤩

Re: The remaking of a Legacy
« Reply #733 on: December 06, 2022, 22:23:01 PM »
Haide ! Ceva noutati? Trec pe la tine sa facem o tura? Ai pornit-o ?
Subaru nu este o masina, este un hobby!
Ex: Legacy H6 5EAT VDC 3.0

WIM

  • 670
Re: The remaking of a Legacy
« Reply #734 on: February 18, 2023, 20:23:06 PM »
"Legacy-ul tau invie de Sambata Mortilor!". Profetia lui Sami, formulata cu o ora inainte de filmare, la capatul unei portii de coliva.


Theophilus+Julsey

  • 838
  • 2004 Forester 2.0XT / 2009 Justy IV
Re: The remaking of a Legacy
« Reply #735 on: March 14, 2023, 14:40:15 PM »
Super! Mă bucur să văd ca traieste  8)

WIM

  • 670
Re: The remaking of a Legacy
« Reply #736 on: April 30, 2023, 22:01:34 PM »
Unde ramasesem? La inviere.

De atunci si pana ieri s-au intamplat doar trei lucruri notabile. Primul a fost ITP-ul. Ceea ce in mod normal e o verificare de cel mult o ora, la mine a fost un proces sulfuros care a durat o saptamana. Dar na, asta e situatia, nu pot decat sa ma resemnez sau sa recarosez.

Al doilea a fost ca am scapat de vibratia de cardan care ameninta sa arunce in aer masina de fiecare data cand cochetam viteze mai mari de 80 la ora. Solutia era previzibila - cardan de Legacy 4AT. Rezolvarea a fost ceva mai complicata insa, pentru ca respectivul cardan avea flansa intermediara compromisa. Asa ca a fost sacrificat si unul de Legacy 5MT, a carui flansa necesita insa un rulment nou. Un SKF de 30 de lei de la Baza Tehnica Alfa a rezolvat o piesa pe care Subaru nu se indura sa o vanda separat  desi schimbarea ei nu e nici pe departe rocket science. Desigur, a mai trebuit schimbata flansa de la diferentialul spate (R180 la R160) dar asta a durat 5 minute.

Ce a rezolvat noul cardan (cam vechi si ruginit dar perfect functional)? 3 chestiuni, din care 2 cunoscute si una nu.
Primo - lungimea e cea corecta. Chiar daca ultima oara cand am modificat cardanul de STI m-am dus cu schita din manual, baietilor de la cardanarie nu le-a iesit nici de data asta. Cum nu le-a iesit nici partea de echilibrare, caci n-au reusit sa puna crucile in acelasi plan. Deci asta a fost secundo. Tertio (necunoscuta) - pozitia flansei intermediare, care s-a dovedit a fi diferita de la un cardan la altul. Cea de STI sta mai sus decat cea de Legacy (lucru confirmat de protectia termica dintre cardan si evacuare - cu cardanul de STI era bine mersi, cu cel de 4AT atingea si a trebuit ajustata).
Iar asta e, de fapt, elementul esential - chiar daca as fi rezolvat-o cu lungimea si echilibrarea celui de STI, sectiunea dintre flansa intermediara si diferentialul spate ar fi ramas intr-un unghi gresit, generand in continuare vibratii.

Al treilea moment relevant a fost un drive test interurban (Bucuresti - Targoviste - Titu - Bucuresti). O vizita la Sami care, din postura de inginer angajat la Renault in departamentul testari acustice, a fost oripilat de sirenajul cutiei mele de viteze si mi-a propus sa o facem bucati ca sa-i dam de cap. Am declinat politicos invitatia. In rest, a avut numai cuvinte de lauda.

Astfel incurajat, i-am propus lui Muttley sa-i fac o vizita de lucru in week-end-ul de 1 Mai, episod ce s-a consumat ieri si a carui relatare urmeaza mai jos. Pana atunci, pentru ca nimeni n-ar trebui sa indure supliciul unei pagini A4 de text neintrerupt, cateva poze (din seara asta, nu de pe traseu, din motive ce urmeaza a fi detaliate).

 




De departe, cel mai bun unghi al ei.

Planul era sa plec din Bucuresti pana la 8 ca sa ajung la Brasov pana la 11, via Valenii de Munte - Cheia - Sacele. Am intrat pe autostrada aproape de 9 si in curtea lui Muttley pe la 12. Spre rusinea mea, am gresit drumul - adica la Ploiesti am reusit s-o iau pe DN1 inapoi spre Bucuresti. 

Un om mai matur ar fi trecut peste ridicolul situatiei cu umor si si-ar fi vazut de drum cu un zambet in coltul gurii. Eu nu sunt acel om asa ca am bajbait spre Valenii de Munte plin de spumele Marii Negre in plina furtuna. Daca punem la pachet si jumatate din populatia automobilistica a judetului Prahova in plin vilegiaturism pe acelasi traseu, obtinem reteta perfecta a unei stari de spirit care avea nevoie doar de un singur ingredient pentru agonie - un zgomot neidentificat, ce venea dinspre puntea spate.

Pe masura ce au mai disparut prahovenii si am putut sa-i dezmortesc picioarele, am dat peste curbe si am inceput sa aud un geamat, cand pe stanga, cand pe dreapta. Am oprit de doua ori, prima data m-am bagat sub ea si am tras de toata padurea de tendoane - fara nici un rezultat - a doua oara am verificat rotile - rock solid. Asa ca n-am putut decat sa-mi vad de drum. Dar orice pofta de a documenta fotografic calatoria mi-a trecut, mai ales ca eram deja si in intarziere. Dupa ce m-am tarat in spatele unui camion pe serpentinele de dinainte de Cheia, a venit insa si momentul nirvanei - vreo 15 km inainte de Sacele, o succesiune de curbe rapide cu asfalt proaspat si nici o alta masina prin preajma. 10 minute care cred ca au echivalat cu un an de terapie. 

Singura problema? Nu prea aveam frane. Nu tot timpul, doar in anumite circumstante. Posesorul unui ochi antrenat va observa in imaginile de mai jos (in afara de instalarea ghetto tuning a wideband-ului si spatiul pentru o foita de tigara dintre IC si bara de ranforsare) faptul ca furtunul de la servofrana la admisie este cu totul diferit fata de cel OEM. Asta pentru ca pe ala l-am ratacit si am pus o bucata din ce aveam prin garaj - neglijand amanuntul esential, respectiv valva unisens care impiedica disparitia vacuum-ului din servofrana. 









Morala povestii este ca orice upgrade are o veriga slaba – in cazul de fata tembelul (a se citi subsemnatul) care n-a acordat atentie banalului furtun, ignorand faptul ca boost-ul si vacuum-ul n-au cum sa coexiste in aceeasi incinta. Trecand insa peste asta, am ajuns la destinatie intr-o bucata. Ce am facut acolo am explicat deja, ce mai trebuie spus este ca am identificat sursa zgomotului - caci l-a auzit si Muttley cand ne-am intors de la Pfaizzer. Din fericire, nu era scenariul catastrofic pe care mi l-a inoculat in creier (joc in rulmentii spate - echivalentul unei condamnari la temnita pe viata pentru mine) ci ceva mult mai banal si benign - cauciucurile de 245 freaca in carenajele rotilor spate - latime excesiva combinata cu unghi de cadere excesiv (-1,5 grade).

Am plecat spre Bucuresti usurat, pe DN1, iar la finalul celor 2 ore de calatorie am mai descoperit cateva lucruri:

1. ca zgomotul de roata ce se freaca pe carenaj se poate acoperi cu WuTangClan si Muse.



2. ca scaunele Recaro isi merita fiecare banut: atat pe serpentinele de dinainte de Predeal, unde simteam o imbratisare ferma dar delicata (cat de gresit suna asta  ;D ), cat si la destinatie, cand ma ridicam fara vreo urma de amorteala sau disconfort.







3. ca preocuparea pentru eficienta racirii n-a fost in zadar - temperatura uleiului n-a crescut peste 100 de grade nici la 5000 de ture pe serpetine nici la 140 pe autostrada (viteza reala, caci bordul ma minte cu nerusinare - arata peste 150) iar apa nu s-a clintit de la jumatatea cadranului







Ce-i drept, ar trebui sa validez asta si cand sunt 40 de grade afara. Revin la subiect in iulie.

4. ca presiunea uleiul a fost perfect proportionala cu turatia, n-am avut nici o emotie pe tema asta



5. ca trebuie sa ma grabesc sa termin cu rodajul, sa fac loguri si sa ajung la o harta finala inainte de venirea verii, pentru ca altminteri ma voi topi in absenta aerului conditionat - widebandul montat in downpipe printr-un heatsink sta in calea conductei de freon



6. ca trebuie sa indoi naibii teava aia de esapament astfel incat sa nu-l mai zgarie pe ochi pe Muttley  >:D



7. ca tot efortul consumat pe partea de transmisie (DCCD, R180 CLSD si Torsen) n-a fost degeaba – pe serpentinele de dinainte de Predeal m-a alergat o Honda de-a scos untul din mine – si am simtit cum se agata cu ghearele de asfalt iar cand a ajuns la limitele aderentei pneurilor a plecat cu totul, intr-un slide usor controlabil.



8. ca orice i-as face acestui Legacy, pe serpentine arma suprema este un Civic Type R EP3 - caruia doresc sa-i multumesc pe aceasta cale si caruia ii cer scuze ca nu i-am returnat salutul atunci cand a facut dreapta undeva prin Busteni.

Cu aceste constatari, mai inchidem o fila de jurnal. Una de care acum imi dau seama cat de mult aveam nevoie. N-am mai mers cu masina asta la drum lung din 2014 cand, la mai putin de o saptamana dupa ce o luasem, o fugaream pana in Thassos si inapoi. Pentru mine asta este una din marile placeri ale vietii si n-am cuvinte pentru a descrie cat de mult mi-a lipsit. 
« Last Edit: April 30, 2023, 22:03:30 PM by WIM »

MihaiFlorescu

  • *
  • 13898
  • Life is too short to drive a boring car!
Re: The remaking of a Legacy
« Reply #737 on: April 30, 2023, 22:21:27 PM »
Misto a iesit masina. Multe piese de calitate si multa munca. Merita pentru placerea unui drum ca acesta!

WIM

  • 670
Re: The remaking of a Legacy
« Reply #738 on: April 30, 2023, 22:36:32 PM »
Multumesc, Mihai! Da, a fost balsam pentru suflet.

dmp

  • *
  • 195
Re: The remaking of a Legacy
« Reply #739 on: April 30, 2023, 23:00:31 PM »
Foarte misto! Felicitari!  8)
Outback 2.5 i MY2008
Legacy GT MY2010