Aveam o masina, am sa insist pe partea de "uimitor", functionala. Asa ca duminica dimineata m-am trezit la 5 pentru primul drum, mi-am zis un "mai da-o-n plm" in gand si m-am culcat la loc, pentru inca 2 ore de profunda hibernare.
Au urmat pregatirile, constand in incarcarea in romrider a unui profil corect de parametri de-l primisem pe mail. Si inca ceva, aici e interesant.
Vineri noapte, desi eram praf fizic, am lucrat la masina de parca eram pe cocaina. Motivatia e o scula extraordinar de puternica.
Acum insa, detasat de stresul ala imens, desi relativ odihnit, ma taram pe sub masina sa strang bratele alea de suspensie la CUPLU ca un olog octogenar.
Eu voiam 5 dimineata ca sa fie racoare si liber pe centura Brasovului. Adica nu facusem niciun compromis pana in punctul asta, iar cum primele functionari sunt definitorii si decisive pentru starea motorului pe parcursul intregii sale vieti, cat o fi ea, 100 km sau 100.000, am zis sa... fie ora 5. Dar nu s-a putut, asa ca la ora 10 imi faceam curaj sa intru pe usa aia deschisa si sa plec.
Parte din filmare e mai sus. Masina se misca sub propria energie. Chiar bine as zice. Exceptie fluieratul ala, leak de admisie sper eu, ca de evacuare nu prea mai am cum sa ma ating, e ciudata rau asta aftermarket pe parte de acces.
Procedura simplificata de rodaj, sau ma rog, una dintre ele, cea pe care am aplicat-o eu, e
asta.
D-aia pe filmul cu prima pornire o harai intre 2 si 3k rpm.
Iar pentru a alterna acceleratii usoare cu frana de motor, am ales sa fac rodajul doar intre 2 giratorii de pe centura si doar acolo. Am ales fix aceste 2 giratorii pentru ca distanta dintre ele e ideala pentru a traversa toate treptele cutiei de viteze, fara mers constant. Si-ntr-adevar, a fost perfect, giratoriu in treapta 2 cu 3, apucam sa-i dau a 6-a, apoi imediat retrogradare pana inapoi in 2. Am calcat frana de serviciu doar cand traficul a impus-o.
Bonus - stau langa centura, primul giratoriu e la 100m de mine.
Acelei instructiuni de rodaj, eu i-am adus modificari. De exemplu, nu am tinut primul ulei inclusiv pentru primul drum, cat zic ei acolo, 50 mile / 80km, l-am schimbat dupa prima pornire. Apoi, primul drum nu l-am facut de 80km, am vrut mai putin, am sfarsit cu 63km.
Mentionez asta pentru ca din pacate, pe la kilometrul 40 al plimbarii, s-a instalat o ceata de politisti de la rutiera in primul giratoriu, cum mai au obiceiul in uichend, ca sa dea amenzi pentru viteza. Chestie pe care, sincer sa fiu, o incurajez. Pana oi ramane fara permis si ma razgandesc.
Asa ca ultimii 20km, adica ultimele doua ture, au fost combinate, sat si revenire pe centura. Ar fi fost ciudat sa trec in mod repetat cu paraitoarea pe langa ei, sa ma opreasca si sa trebuiasca sa le spun ca nu pot opri motorul, ca ametesc segmentii pe care i-am pilit cu atata grija. De doua ori chiar!
Overall, a fost ok si chiar fun.
Dupa cei 63km si manevre in curte, deci uleiul relativ incins, presiunea de ungere scazuse la o valoare mai normala. Desi, in continuare, e cam mare. Blocul motor e de la Subaru, nu m-am bagat, iar chiulasele-s sehaj si complete. Pompa de ulei e de 10mm latime rotor si stator, cea mai mica. Deci sa fie primit, mie-mi convine, are de unde cobori in timp.
Andea, sa zici ce vascozitate sa iau, as da comanda. Fara 0W12 te rog.
Si a urmat al 3-lea schimb.
P-asta-l tin, americanii aia zic inca 450mi / +700km. Dar eu nu prea vreau atat de mult, m-as opri la 450km chiar, pentru un total de ~500km pe tipul asta de ulei.
Ii inteleg avantajele, nu are aditiv antifrictiune, dar totodata:
- eu am nou in motor doar shortblockul. Adica doar segmentii cer rodaj, ca ce e lagar (bolturi, cuzineti, arbore cotit) nu se ating in teorie, iar in practica, daca e sa se atinga, mi-ar placea sa-i stiu cu antifrictiune. Deci valvetrain nou, cel ce are nevoie de uleiul asta, eu n-am.
- zincul ala cica e foarte daunator pentru catalizator. Iar eu am asa ceva, chiar foarte scump de altfel.
- pute. Cred ca de la el, ca e un miros absolut nou, n-am mai simtit asa ceva decat cand mergeam pe la CNR si VTM ca spectator. Iar aia stiu ca folosesc ulei cu zinc, e foarte utilizat la curse. N-as sti sa spun de ce.
Daca e cineva curios sa afle cat ulei vechi ramane in EJ20-ul de Subaru la golire, poftiti.
Estimez ~500ml, dar poate nu estimez bine. Oricum, la cat e de intins motorul asta, mi se pare super ok.
Insa pana sa continui cu plimbarile, am un leak si nu stiu unde. Fluieratul ala a aparut cand am scapat-o-n usor boost (1-2 psi poate) din greseala, pe la km 30. Apoi l-am reprodus si am filmat.
Suna atat de clar si de aproape, incat am banuit ceasul de boost AEM, care are furtun din galerie pana-n el. Asta e legat la furtunul de servofrana, inainte de supapa unisens, care la masina asta e in furtun.
Am bagat aer comprimat, nimic, asta tine presiunea perfect, deci si ceasul, si supapa unisens par ok. Apropo, de data asta am pus contactul si am citit 18psi pe ceas. Era pe rosu, ca intrase pe failsafe, funny sheet.
Apoi am suflat si-n sens invers, direct in galerie.
Nicio miorlaiala, nimic. Ceea ce-i cam nasol, si chestia asta are sanse sa-mi manance zilele. Ca tot ma plangeam c-au mers prea bine toate.
Dar cum in 3 ore incep munca la finantatorii rablei, ramane pe alta data. Nasol ar fi sa fie din fisurile corpului TGV, povestea tarodului mizerabil. Dar ala e in dreapta, langa far, eu aud tiuiala langa mine. Desi sunetul se propaga in uimitoare moduri. De vazut.
Cert e ca am terminat masina cu 2 saptamani grase inainte de termenul itepeului de pe 7 iunie. Deci e timp.