Cazanul are o restanta mai veche pe rigidizarile motor/transmisie.
Reamintire: pe fata am suporti motor si cutie Cusco, pitch-stopper Perrin, tampoane cadru cutie Super Pro. Nu ma leg de rigidizarile timoneriei cutiei, alea-s altceva.
Pe spate, mai precis pe diferential... nimic.
Exemplu sugestiv
aici, prima parte.
De fapt mint, nu e chiar "nimic" pe spate, am deja lockdown bolts pe cadru, insa alea intervin asupra miscarilor diferentialului putin spre deloc. Grosul e altundeva.
Introducere, pentru cine ar putea fi interesat... Diferentialul se fixeaza de sasiu la capete, adica in spate si in fata. Privit de sus, sunt 4 puncte, dispuse in trapez isoscel.
In spatele masinii se fixeaza pe cadru printr-un suport intermediar, fixat rigid pe diferential, care la randu-i se fixeaza elastic pe cadru.
In poza, bucsele elastice sunt deasupra capetelor de planetara verzi. Unite, dau baza mica a trapezului.
Diferentialul e atasat si unui suport mai mare, cu 2 brate laterale lungi, ce se prind elastic de caroserie la capete. Se vad
in poza bucsele elastice, sunt baza mare a trapezului. Ele sunt si protagonistele in filmuletul de mai sus.
Toate aceste 4 elemente, 2 bucse spate si 2 bucse fata sunt, by default, extrem de moi si permit foarte multa miscare. Lumea se plange de socuri si zgomote oribile la plecari de pe loc in forta si schimbari violente de treapta. Eu, cum nu fortez masina in treptele inferioare si nici dupa atata timp nu stiu cum pleaca cazanul tare de pe loc, n-am experimentat asa ceva. Doar o data, de curand, in zapada uda, cand patinam sacadat, am auzit loviturile, insa a fost o situatie exceptionala.
Atunci de ce le schimb? Simplu, pentru ca toata flexarea, care original se imparte intre atatea componente, fata si spate, acum a ramas doar pe spate.
Ce se inlocuieste? Logic, bucsele din spate ale diferentialului si bucsele din fata. Optional, lockout bolts, ca sa fie totul complet, iar astea sunt deja.
Cu ce? Aici intervin dilemele.
- spate: alte bucse. Sau, mai hardcore, exista niste
bride care elimina complet orice miscare;
- fata... solutia eleganta, alte bucse. Din ce am gasit eu, doar
Whiteline face asa ceva. Doar ca par a fi extrem de rigide, induc mult zgomot si vibratie in caroserie, si s-ar preta in opinia mea pentru masini foarte puternice, de care se trage fara mila. A mea e lesinata si e nechinuita, o folosesc la drumuri lungi, deci nu. Sunt scumpe, se monteaza destul de greu, trebuie presa.
Solutia a 2-a, un soi de carpeala, insertii. Practic, niste
miezuri de poliuretan care se indeasa in spatiile goale ale bucselor OEM si le limiteaza acestora din urma miscarile. E carpeala pentru ca raman bucsele originale la locul lor, care pot fi vechi si uzate. Ca avantaje - mai putin zgomotoase, mai ieftine, mult mai usor de montat.
Efectele inlocuirii acestor bucse:
- pozitiv - dispar socurile si loviturile - nu e cazul la mine;
- pozitiv - masina raspunde mai rapid la accelerare pentru ca intarzierea provocata de deformarea acestor piese e diminuata;
- negativ - zgomot, vibratii;
- negativ - in caz de bruscari, socurile se vor duce altundeva, gen ambreiaj, transmisie, caroserie.
Optiuni: multe. Cum am zis deja, ca un exemplu, din ce am citit, Whiteline le face rigide rau. Super Pro, din experienta cu tampoanele de suport cutie, sunt mai moi. Pe astea doream sa le cumpar, dar n-am de unde. Kartboy, pentru cele din fata, ofera 2 versiuni, race si soft. Turn In Concepts, pentru cele din spate, la fel, race si soft. Asa ca mi-am comandat
Kartboy soft si
TIC soft. Ajung cam in 2 saptamani.
Iar daca la alte minuni aveam o curiozitate asa, aproape indiferenta in privinta efectelor, aici chiar sunt nerabdator, pentru ca ar fi "ultimul ingredient".
Reiau la montaj.