2002 WRX SW
Subaru club Romania

2002 WRX SW

BOXER

  • *
  • 2352
  • +
Răspuns: 2002 WRX SW
« Reply #1620 on: March 20, 2017, 13:37:24 PM »
Un lucru e sigur - alte amortizoare.
ex. Impreza 2.0D
Forester 2.0MT
ex. Forester 2.5XT


Subaru Da, Lego Nu.

Muttley

  • 4923
Răspuns: 2002 WRX SW
« Reply #1621 on: March 20, 2017, 13:42:07 PM »
Om vedea cat rezista. Asta e :)
Cand s-or duce astea, vor fi peddersurile alea rosii. Dar, cumva (!!!), va trebui sa aflu daca-s mai scurte ;)
WRX SW 2002

BOXER

  • *
  • 2352
  • +
Răspuns: 2002 WRX SW
« Reply #1622 on: March 20, 2017, 13:52:44 PM »
Cele rosii sunt dimensionate pentru arcuri de STI.
ex. Impreza 2.0D
Forester 2.0MT
ex. Forester 2.5XT


Subaru Da, Lego Nu.

MihaiFlorescu

  • *
  • 13899
  • Life is too short to drive a boring car!
Răspuns: 2002 WRX SW
« Reply #1623 on: March 20, 2017, 14:01:35 PM »
Adica ai fu!u% evacuarea aia de 10 ori in toate combinatiile si la chestii mai importante esti decis sa faci ceva ireparabil? Nu taia nimic si vezi cum merge.

Daca nu ti se pare ok, atunci taie, dar eu zic ca mai bine ai limitare de cursa decat sa dai cu anvelopa in marginea aripii sa faci pana intr-un giratoriu luat in forta.

Muttley

  • 4923
Răspuns: 2002 WRX SW
« Reply #1624 on: March 20, 2017, 14:08:25 PM »
Mihai da click aici.

Alarmant...  :o

Eu NU am incredere in ce a scris ala acolo, insa am de gand sa verific.
Daca e cum zice el, s-a terminat, tai!
Pentru ca mi se pare infinit ma periculos sa sara masina in derapaj de la limitare in cursa decat... altceva. Si serios, nu atinge nimic in aripi, nu cu jantele OEM.

Wrangler, mersi. Deci va trebui sa nu cedeze astea ;)

PS: sau verific si daca se pot taia alea direct pe masina. Cred ca se poate, caz in care nu tai din prima.

PPS: alte poze super smechere  ::)
« Last Edit: March 20, 2017, 15:01:10 PM by Muttley »
WRX SW 2002

Muttley

  • 4923
Răspuns: 2002 WRX SW
« Reply #1625 on: March 20, 2017, 21:23:25 PM »
Schimbat arcurile pe fata.



La liber, lungimea e cam aceeasi.
Diametrul spirei e acelasi, cam 13.5mm.
Diferenta majora e o spira in plus la Tanabe, ceea ce explica dropul mai mare (bara e mai lunga, se torsioneaza mai mult la acelasi moment, arcul se comprima mai mult).

Tampoanele de capat de cursa de pe fata sunt foarte scurte (am uitat sa fac poza). In plus, se comprima relativ usor. Combinat cu o lene maxima de a le taia, m-am lasat pagubas.
Chestia de care zic mai sus, cu ridicatul burdufului ca sa vad cata cursa are, n-am reusit s-o fac. Oricum, ploua si mi-a fost sila.

Pe fata nu exista tampon de arc jos. Sus da. Pe ambele parti sunt intepate unde se aseaza capatul arcului. In poza e cel din dreapta, intepat mai rau.



In locul astora aveam cumparate altele, noi-noute, in punga Subaru. La primul arc m-am chinuit o ora (!!!!) sa-l pun pe pozitie, insa fugea. Plin de draci, am luat patentul, l-am rupt si l-am dat afara. Nu-mi pare rau c-am renuntat la ele, da-mi pare maxim de rau ca n-am bagat furtun gros pe arc, cum facusem in toamna.
Si asta nu-i tot...



A coborat muuuuuuuuuuult de tot. La prima strigare, 25mm.
Stiu, o sa vina Mihai sa spuna ca-i perfect. De acord, in poza asa pare, dar pe viu e jos tare.
Hai, sa spun ca ar fi okish daca ar ramane asa, insa daca se mai lasa... nasol.
Planul e sa mai desfac o data si sa bag furtun pe capete. Ajuta si pe parte de zgomot, protejeaza arcurile de la frecat de talere si o mai inalta vreo 3mm. Va trebui sa apelez la pneumatic de data asta, ca un hexagon de imbus s-a sinucis.

Pro-tip: nu scoateti ansamblul arc-amortizor cu doar un colt suspendat. Din cauza barei antiruliu, semipuntea nu coboara suficient de mult. Trebuie suspendate ambele capete.

Maine spatele. Cica se opreste ploaia...

Edit, ca avui o revelatie fix acum...
Deci arcurile astea, teoretic sunt mai moi. Confirmat si practic de dropul mai mare. Si atunci, de ce le lauda lumea ca-s mai tari? Eu cred ca datorita bump-stopperelor... Alea intervin mult mai devreme si confera o progresivitate partii de arc in curbe, practic intaresc suspensia dupa o anumita amplitudine a ruliului. Ca altfel, eu ma incapatanez sa cred ca arcurile-s mai moi.
« Last Edit: March 20, 2017, 21:29:47 PM by Muttley »
WRX SW 2002

Forester

  • 3068
  • The other right!
Răspuns: 2002 WRX SW
« Reply #1626 on: March 20, 2017, 21:33:28 PM »
Dintre curiozitati - tampoanele au o singura pozitie posibila? Ca altfel eu le-as fi rasucit cu X grade ca sa nu mai pice gaura tot in capatul arcului si gata.
Forester SG 2.5XT 2006
Ex Forester SG 2.0x 2008

Muttley

  • 4923
Răspuns: 2002 WRX SW
« Reply #1627 on: March 20, 2017, 21:35:56 PM »
Gaura aia e uzura. Eu am... ma rog, aveam unele noi. Nu, niciun opritor, nimic, arata ca o semi gogoasa, si mi se tot rasuceau pe prima spira de sus. Blestemate creaturi...  >:(
WRX SW 2002

Forester

  • 3068
  • The other right!
Răspuns: 2002 WRX SW
« Reply #1628 on: March 20, 2017, 22:38:41 PM »
Muttley would be like:



 ;D ;D :P :P
« Last Edit: March 20, 2017, 23:08:59 PM by Forester »
Forester SG 2.5XT 2006
Ex Forester SG 2.0x 2008

Muttley

  • 4923
Răspuns: 2002 WRX SW
« Reply #1629 on: March 20, 2017, 22:44:21 PM »
Parca am mai avut OCD pe topicul asta de vreo 2 ori...  ;D

_________________

Notita personala despre caderi.

Spate stock:
S -1.24      D -1.00

Spate alterat:
S -0.30     D -0.11

Nominal: -0.35... -1.20 ... -2.05

Daca dupa schimbare arcuri caderile revin la valori stockish, pun 1 singur camber bolt pe stanga, pentru a creste caderea acolo pana ajunge la valoarea din dreapta (aprox -1*).
Sau, varianta 2, pun 2 camber bolts, sa se duca la peste -1*.
Deci mai intai geometrie fara camber bolts, doar convergente si caderi pe fata si notat valori noi de cadere. Atentie si la fuga, ar trebui sa creasca!
« Last Edit: March 21, 2017, 15:36:10 PM by Muttley »
WRX SW 2002

puiu

  • 786
Răspuns: 2002 WRX SW
« Reply #1630 on: March 21, 2017, 06:33:44 AM »
Mai bine ca nu le-ai taiat. Lasa-le acolo, nu cred ca o sa ajungi in ele fara vreun damb pronuntat luat cu intentie.

Muttley

  • 4923
Răspuns: 2002 WRX SW
« Reply #1631 on: March 21, 2017, 23:13:57 PM »
Problema nu e dambul, ci viraj strans, sa zic stanga, legat de dreapta. Balansul ala va da in tampoane gaaaarantat! Si atunci, masina se va comporta ciudat. Am sa testez pe vreun circuit ceva. Daca face urat, tai!

Revenind la povestea arcurilor, dupa schimbarea celor de pe fata arata asa, poza facuta in dimineata asta devreme. Masina parcata-n usoara rampa. In conditiile in care inainte era mai sus de bot!!!
Oribila postura...



Spatele a mers uns...
Aici eram hotarat sa tai din limitatoare, dar, surpriza mare, iar mi-a fost o lene maxima.
Candva am sa scot cate o roata, fata si spate, am sa salt semipuntea cu cricul ca sa simulez incarcarea si am sa ma uit cata cursa are pana la limitatoare.
A mers uns pentru ca aveam sculele la indemana de ieri, ceea ce vine sa demonstreze ca un garaj al tau e ce trebuie, ca n-a plouat, si pentru ca pe spate, ansamblul amortizor e gandit de aia ingineri intregi la cap.



Am evidentiat in poza chestia aia, o extensie a tamponului de jos, ca un piciorus care intra in gaura corespondenta din talerul amortizor. Sunt 3. Astfel, tamponul antizgomot se fixeaza perfect, si acolo ramane.



Sus e un guler asemanator celui cu probleme de pe fata, doar ca asta e mare, sprijinul pe talerul de sus se face pe suprafete drepte, nu curbate. Ca urmare, nici asta nu pleaca, sta pe pozitie fara stres.

De ce or fi ales solutia aia idioada pe fata nu stiu... or fi inceput conceptia cu spatele, iar la fata s-a terminat bugetul.
Deci pe spate, cauciuc si sus si jos. Pe fata, acum, n-am nimic. Neaparat va trebui sa redesfac si sa imbrac capetele in furtun  :'(



Arcul de spate e vizibil mai scurt. Spira e la fel de groasa, 13mm. Logic ar fi fost sa se lase mai mult decat fata, urmand rationamentul de ieri... detaliez mai spre final.



Asta era odata coborata pe podea! Sunt absolut incantat de rezultat.

Luata la o plimbare pana la self-wash.
Drumul bun, n-am sesizat deosebiri fata de ce era. Ba nu, mint, am auzit un suierat nou la viteza de croaziera. Dar nu vad de ce ar fi cedat un rulment de roata fix acum... Poate mi se pare, material de OCD, mai vad.
Convergenta spate e cu vaca, se vede la ochiul liber, iar caderile spate mi se par foarte mici, sunt foarte vizibile si astea, e posibil sa montez ambele camberbolts pe spate. Daca inainte imi tot tragea de volan, desi convergenta era buna, acum nu mai face. Concluzia - caderea pozitiva pe fata la Impreza e periculoasa, bine c-am retrecut pe negativ!!!
Insa cum geometria e flenduri, n-a fost rost de giratorii si ace de par.
M-am intors pe un drum pe unde stiu niste cocoase generoase, pe care le incalec zilnic in drum spre serviciu. M-am dat pe ele, si, sa mor de sesizez vreo diferenta. As indrazni sa spun chiar ca-i mai moale decat inainte fata. Spatele e cam la fel. Deci cam atat pentru "arcuri sport cu 20-30% mai dure decat stock", vrajeala. Pentru mine insa... la fix!!!

Later, un nereusit before/after.



Acasa am asezat-o pe drept si am masurat arch to hub ala.
Fata a coborat 20-25mm fata de ce aveam dupa schimbarea amortizoarelor cu cele de sedan!
Spatele vreo 15-20mm, tot fata de amortizoarele de sedan si arcuri stock.
Spatele a coborat 0-5mm fata de amortizoarele de fabrica, de wagon!!!... Pe fata n-am masurat niciodata inainte de a-mi baga ghearele-n ea.
Cu alte cuvinte:
- am inaltat-o cu amortizoare de sedan si am coborat-o la loc cu arcuri aftermarket, poate o idee sub inaltimea originala;
- e bine ca n-am taiat din limitatoare.

Urmeaza cateva deplasari scurte ca sa se aseze ce are de asezat, dat jos inca o data fata, poate sambata, ca acum sunt realmente teapan, apoi geometrie la AK. Am auzit ca s-a-ntors din pribegie mecanicul meu preferat  ;D
Poate apare si condensorul de la reparat intre timp...

_______________________

1 day later edit:

Condensorul nu e gata.
Am plimbat-o ici-colo, s-a asezat, nu-mi mai bat capul.
Prea cald, prea ca la tara, am desfacut astazi iar fata, deja m-am specializat, am terminat in sub 3h.

Bagat furtun pe capete in fata. Trebuiau 2m, am cumparat doar 1.5, ca am nimerit la un magazin de aurolaci, asa ca n-am cuprins spire complete, da' nu-i bai. 12.7 diametru interior, perete de 3.15. Spira de 13.5.



Spre bucuria mea, nu s-a inaltat mai deloc, ori nu sesizez eu.

Arcurile, in continuare mi se par moi, dovada dive-ul la franare puternica. Da' la cat fortez eu franele (dovada graitoare e faptul ca n-am termen de comparatie pentru cum era inainte), din nou, NU e bai.
Mi le-as fi dorit mai tari, recunosc, trebuiau sa fie mai tari conform tuturor informatiilor de pe lume (reviewuri, spring rate, "20-30% stiffer"), da' nu sunt! Ma consolez cu ideea confortului sporit, care la drumurile pe care le avem e totusi important. A nu se intelege ca stabilitatea e compromisa. Eu cel putin sper sa nu fie, totusi centrul de greutate e mai jos iar caderile mai bune. Aflu dupa geometrie.

Cam asta e cu dropul. Foarte multumit aici.



Si cam asta e noua troaca. O poza pe lumina.



Asta fu. Amortizoare gresite (de sedan), corectate cu arcuri reising care de fapt sunt fleasca. Un fiasco din toate pdv. Doar ca n-am ce-mi reprosa, n-a tinut de mine. Si, inca sunt sanse sa mi se para ok in cele din urma.
Pana la urmatoarea configuratie, indiferent de care va fi ea, pinks, coilovers, pedders rosii, asta-i este suspensia. Revin cu impresii dupa reglaje.
« Last Edit: March 23, 2017, 22:31:13 PM by Muttley »
WRX SW 2002

Muttley

  • 4923
Răspuns: 2002 WRX SW
« Reply #1632 on: March 25, 2017, 20:17:34 PM »
Programarea pentru geometrie era peste o saptamana, asa ca am hotarat s-o fac singur.



Primul gand era sa detensionez bucsele suspensiei. Asta pentru ca dupa coborarea garzii la sol, toate sunt in tensiune. Dupa ce m-au chinuit bucsele mari de pe fata o ora, iar la cele mici am vazut ca nu se poate ajunge fara sa desfac juma' de bot, m-am lasat pagubas. De spate nici nu m-am atins.

De scaunele alea 2, si de altele pe partea stanga a masinii, e legata sfoara.



Cota rosie e pentru calibrarea sforii. Cota "n mm" pe fata si cota "n+5 mm" pe spate. Mai mare pe spate pentru ca ecartamentul spate e mai mic cu 10mm. Dupa calibrare, cele 2 sfori devin perfect paralele.
Prin cotele galbene se masoara efectiv paralelismul partial pe roata respectiva. Daca nu-s egale, exista, dupa caz, inchidere sau deschidere.

Pe fata am reusit sa obtin paralelism perfect. Pe spate exista o usoara deschidere, cam... 1mm diferenta pe 17 inchi pe fiecare parte, deci un total de vreo 10 minute. Adica ok, in sarcina vor fi paralele.

De retinut, suruburile cu cama de pe spate n-au nicio legatura cu cele de pe fata, de la amortizor. Cele de pe fata au cama la interior, cele de pe spate la exterior, la vedere. Dupa ce am cautat poze pe net m-am dumirit. Adica am refacut tot  :D
Piulitele astora nu le-am putut slabi. Am recurs chiar la a trage de inelara cu un cric hidraulic. N-am reusit decat sa ridic masina. Asa c-am dat cu WD40 si am tras fortat de ele asa, nedesfacute.

Bieletele fata le-am slabit cu piciorul. Ce pozitii aveam pe sub masina...



Orientarea asta, am citit undeva mai de mult, nu e deloc ok. Logica personala imi spune ca e la fix, in configuratia asta, in curba, exteriorul va vira mai mult, interiorul va vira mai mult. Poate fix d-aia nu-i ok... Am sa mai studiez subiectul.
Problema cu o eventuala corectie ar fi ca:
- roll center kit-ul vine cu rotule de brat si bielete. Rotulele de brat nu vreau sa le schimb, ca iar dau in cadere pozitiva. Dar le platesc pe toate, ceea ce-i neproductiv;
- tocmai mi-am comandat capete de bara OEM de Leone (mai scurte)... Din nou, neproductiv.

Despre caderi - nimic, cum n-am nicio suprafata dreapta nicaieri. Pe fata am marcat pozitiile suruburilor cu cama cand am schimbat arcurile, deci ar trebui sa fie egale. Astea raman pentru service. Asa, la ochi, pe spate par foarte negative, deci am sa pun camber bolts pe ambele parti.
__________________

Cu geometria cat de cat adusa-n parametri am putut iesi si sa ma dau la ea.
Stabilitate - clar mai buna! Centru de greutate si caderi mai favorabile, ca arcurile tot fleoscaite mi se par.
Ruliul cred ca e totusi mai mic. O fi multumita tampoanelor de capat...?
Nimic anormal la limita. In giratoriu a fugit de fund extrem de progresiv si controlabil. La inflexiune nu s-a dus aiurea. Alte probe pe circuit, pentru ca giratoriu la capat de a 2-a n-o fi chiar safe.

Am niste zgomote dubioase de la diferentialul spate in frana de motor pe 2. Inclusiv suieratul de care ziceam mai in urma, cred ca d-acolo-i. Inseamna ca imediat dupa schimbarea bucselor de diferential spate nu le-am auzit. Asta e, reiscar  ;D Totusi cred c-am sa experimentez cu un ulei mai gros sau un mix.

Ah, ca fapt divers, aseara, tarziu, unu' m-a scos de pe drum in giratoriu. Ori ne frecam aripile, ori intram in bordura. Am ales-o p-a 2-a, si am avut un noroc chior sa fi fost o bordura inclinata, asa ca n-am avut daune. L-am confruntat mai incolo, intr-o benzinarie, omu' era mort de beat. Am devenit bff si l-am lasat in plata lui.
Imediat dupa, piatra mare in parbriz. Bai, da' MARE, ca ne-am speriat, si eu, si cumatra. Folia anticriblura e acum jumulita  :D
Si, mai incolo, unu' depasea masina oprita pe marginea drumului. N-a contat ca intra in ala de pe contrasens, gen eu. Putin acostament a rezolvat si problema asta.
Deci 3 faze de pus la inima in 10 minute. Priceless. Cred c-am descarcat ghinionul pentru cateva luni.
« Last Edit: March 25, 2017, 20:19:54 PM by Muttley »
WRX SW 2002

Răspuns: 2002 WRX SW
« Reply #1633 on: March 25, 2017, 20:49:20 PM »
Voi traiti intens acolo   :D
.........va asigur ca greselile ortografice, ortoepice, de punctuatie, morfosintactice si folosirea inadecvata a unitatilor lexico-semantice imi apartin, mi le asum, dar la scoala sa stiti ca tot nu ma duc !

BOXER

  • *
  • 2352
  • +
Răspuns: 2002 WRX SW
« Reply #1634 on: March 25, 2017, 21:22:09 PM »

Cu alte cuvinte:
a) - am inaltat-o cu amortizoare de sedan si am coborat-o la loc cu arcuri aftermarket, poate o idee sub inaltimea originala;


b) Asta fu. Amortizoare gresite (de sedan), corectate cu arcuri reising care de fapt sunt fleasca. Un fiasco din toate pdv. Doar ca n-am ce-mi reprosa, n-a tinut de mine. Si, inca sunt sanse sa mi se para ok in cele din urma.


a) Amortizoarele nu inalta masinile noi. Le inalta pe cele vechi, atunci cand arcurile au obosit.
Termenul corect este oboseala, oboseala a metalului.
In timp, sub sarcini statice si dinamice obosesc arcurile.  Tema asta este un subiect tabu in scolile romanesti si bineinteles pe internet.
Arcul care sustinea o sarcina de X kg se va comprima mai mult odata cu trecerea timpul.
Cand amortizorul incepe sa influenteze inaltimea, este semn ca au trecut ani buni de la momentul in care otelul si-a pierdut proprietatile.

Un amortizor "sport" poate fi comprimat cu ~35kg. Putem presupune ca in sens opus exercita o forta similara de 35kgf sau 350N.
Un arc nou lucreaza cu aproximativ 400kgf (fara solicitari dinamice).
Daca o sarcina similara cu 1/10 din incarcarea statica poate influenta garda la sol, ne putem da seama ca arcurile vechi erau mai mult decat obosite.


b) Se acorda o importanta mult prea mare amortizoarelor. Problema porneste de la otel. Intai se alege otelul si dupa aceea sistemul care va amortiza vibratia.
Alegerea corecta este o munca grea. Producatorii nu ofera niciodata toate caracteristicile unui otel sau ale unui amortizor.
Solutiile potrivite se gasesc dupa foarte multe teste sau incercari in laborator (montat si demontat).



Concluzie:

Amortizoarele nu trebuie sa inalte nimic.
ex. Impreza 2.0D
Forester 2.0MT
ex. Forester 2.5XT


Subaru Da, Lego Nu.

Muttley

  • 4923
Răspuns: 2002 WRX SW
« Reply #1635 on: March 25, 2017, 21:32:52 PM »
Am cautat o schema pe care am facut-o candva de m-am plictisit.

Citeste cu atentie:
1) sedanul are bratele mai lungi, si fata, si spatele. Ecartamente mai mari!
2) sedanul are gaurile de sus, din oalele amortizor, in aceeasi pozitie ca wagonul.
Din cauza celor 2, amortizoarele de sedan au gaurile de jos, de fixare pe portfuzeta, in alte pozitii. De aici problema mea.

Sau ia-o altfel, poate mai usor de inteles. Ia un subaru, oricare ar fi el, impreza new age sau forester din aceeasi perioada, cu McPherson peste tot. Scurteaza cumva bratele, fiecare cu cate 10mm, atat, nimic altceva! Ce se intampla cu unghiurile de cadere si cu garda la sol??? Da, ca sa vezi, garda creste, caderile se fac pozitive. Sunt dovada graitoare.

WRX SW 2002

BOXER

  • *
  • 2352
  • +
Răspuns: 2002 WRX SW
« Reply #1636 on: March 25, 2017, 21:43:32 PM »
Corect, daca gaurile au alte cote. Mi-ai mai spus dar am uitat.
ex. Impreza 2.0D
Forester 2.0MT
ex. Forester 2.5XT


Subaru Da, Lego Nu.

Muttley

  • 4923
Răspuns: 2002 WRX SW
« Reply #1637 on: March 25, 2017, 21:56:22 PM »
Am gasit schema, asa nu mai uiti ;)

WRX SW 2002

BOXER

  • *
  • 2352
  • +
Răspuns: 2002 WRX SW
« Reply #1638 on: March 25, 2017, 22:05:27 PM »
Nu uit. Cred si fara desene. :)
ex. Impreza 2.0D
Forester 2.0MT
ex. Forester 2.5XT


Subaru Da, Lego Nu.

Heliotropus

  • 2956
  • Do not be ignorant, choose science!
Răspuns: 2002 WRX SW
« Reply #1639 on: March 26, 2017, 22:40:33 PM »
Eu nu cred pana nu vad!
@ Wrangler: lasa-l frate sa se exprime caci a lui e Imparatia calculelor la miime de nanometru  ;) In curand auzim de Muttley la TELEENCICLOPEDIA sau ecranizat pe la Studiourile din Buftea... ;D

Doar educatia favorizeaza evolutia umana!