Am reusit sa scot si up pipe.
Doar teoretic ar fi mers fara demontare downpipe, aveam loc sa bag sculele la cele 2 piulite din spate, dar n-aveam pozitie sa trag, ori sunt eu prea pricajit si nevolnic. Chiar s-au intepenit in astia (am verificat) DOAR 5218km.
Nu e graba, cum turbo blanketul nici n-a plecat de la rallysport inca, asa ca, de data asta, nepresat de ITP-uri si alte balarii, mi-am permis sa casc gura si sa emit teorii nemuritoare. Am o presare cu caratul bicicletei, dar m-am resemnat si am scos bicicleta de sosea, pe care n-o prea sufar dat fiind specificul poporului, dar aia e. Prefer sa nu ma grabesc si de data asta.
OEM - GrimmSpeed - IAG.
Asta-i ordinea, si sunt relativ echidistante ca diametre, implicit sectiuni de curgere.
OEM e minuscul, IAG e imens, GS e intre.
Ma refer la ce e up pipe, ca la chiulase sunt aceleasi diametre, nu ca ar fi avut rost altfel. Si fac abstractie, pentru moment, de lungimi, ca si acolo e aceeasi ordine, dar cu discrepante imense. Sau faptul ca OEM e 4-2-1, iar celelalte doua sunt 4-1.
Acum realizez c-ar fi fost draguta o poza cu toate 3, dar mi-e lene acum.
Intrarea e diferita rau, IAG e larg tare.
Iesirea e cam tot p-acolo, ca oricum, da in aceeasi gaura mica de hotside turbo.
Dar ca chestie, GS e cu flansa taiata din placa, IAG e turnata. Adica pe parte de costuri, e diferenta mare de tot...
Si mai am.
Deci IAG e larg, dar are un difuzor de crestere viteza gaze sudat in interior. L-am mai vazut, dar nu mi-a pasat, il inteleg mai bine acum.
Deci ala e sudat in teava, si cred ca e sudat inainte de indoire, apoi se adauga nevoia de taiere la dimensiune, etc. Toate astea sunt costuri adaugate, iar GS n-are asa ceva, e sectiune constanta.
Adica sunt atatea detalii de finete la IAG/taiwan/indonezia, incat incep sa fiu tot mai sigur ca e copiat dupa ceva fita, probabil HKS.
Si totodata e trist, ca daca e cum zice Stan, adica nebranduite costa mai nimic... Aia-i diferenta dintre lumea a 3-a si US.
Iar acum teoria nemuritoare. As putea sa masor anumite chestii, da' IAG e deja in cutie + lene.
1) OEM e cel mai simplu. Si e normal sa fie simplu si definitia compromisului, c-asa-i de regula OEM-ul.
Colectorul iese in UP pe un diametru jenant de mic,
42mm (click deschide poza).
Si atat are si gaura de pe chiulasa. Uppipe e
si mai ridicol de mic...
Ok, e 4 cilindri in 4 timpi, nu se suprapun fluxurile de gaz. Pana iti amintesti ca evacuarile nu-s pe 180 grade, ca sunt avansuri si intarzieri, deci se suprapun in draci, si atentie, asta la un colector cu trasee perfect egale! Daca bagi si Subaru in oala, cu traseele lui ridicol de inegale, cu raport de 1 la infinit, e dezastru de suprapuneri.
Si totusi, repet, OEM e acelasi diametru la UP ca la chiulase. Motivul, cred eu - spool, response, driveability. Compromis la gaze reziduale in camera de ardere, ca e clar ca se chinuie motorul de dracu' il ia sa vomite esapament prin panarama asta.
Vali, incearca un header aftermarket, iti imprumut eu IAG-ul daca vrei. E jalnic OEM, e pai.
2) IAG, si eu p-asta-l vad ca fiind cel mai misto, are difuzorul ala de accelerare gaze la capatul dinspre turbo. Dar de ce n-a mers cu teava mai subtire si fara difuzor...? Eu cred ca incinta dinainte de difuzor se comporta ca un acumulator/buffer pneumatic. In el variaza presiunea, dar uniformizeaza viteza de gaz ce antreneaza pala de evacuare. Si asta-i da spoolu' ala de eu nu-l inteleg si nu mi-l explic, mai bun decat la OEM, desi am turbo mult mai mare, si am ramas cu 2.0. Ori macar e parte a contributiei la spool.
3) GrimmSpeed, aici e banal, au luat OEM si au crescut diametrul. Americani descurcareti si inovatori (nu si aici).
De fapt am fost sa masor. Unde OEM e la 39 ID, GS e cu 47. Adica +45% pe sectiune de curgere gaz.
_____________________________________
Cand trag linie, in continuare, daca e sa ma iau dupa intuitia mea groaznica, nu stiu ce sa zic... IAG e elaborat, cu trasee lungi si cu difuzor, GS e la fel peste tot, diametru constant, trasee evident mai scurte.
De OEM nu mai zic, diametre mici, trasee infime, iar bankul ala stang se duce-ntr-un crossoverpipe de toata jena.
Dar nu stiu sa zic, ca pronostic, daca va fi diferenta, ori cat de mare. Eu am si putere retinuta, poate diferentele se vad la big power.
Pe parte de costuri tho, o mica bulina alba la GS. Unde IAG avea prezoane de uppipe din otel de gard zincat, aici e inox.
Le-am montat ca sa fac proba, sa vad cat loc am. Nimic deosebit, deci n-am poza. E Subaru boxer, deci n-am loc de nimic. Va fi un singur strat de izolatie, ncsf.