Comportament masina vs presiune cauciucuri
Subaru club Romania

Comportament masina vs presiune cauciucuri

STI

  • *
  • 2152
  • Uatzi
    • STIShop.ro
Comportament masina vs presiune cauciucuri
« on: February 27, 2011, 13:57:11 PM »
Oricine stie ca presiunea din cauciucuri este direct responsabila de nivelul de aderenta al masinii. Astfel, pentru un track day, mers sportiv sau chiar pentru siguranta este important sa stim sa ne reglam presiunea in cauciucuri in functie de cum se comporta masina si in functie de cum am dori sa se comporte masina.
Astfel cel mai simplu ca sa intelegem de ce presiunea afecteaza comportamentul direct al masinii este sa ne imaginam un cauciuc umflat. Cu cat acel cauciuc este umflat mai mult si are o presiune mai mare, cu atat acel cauciuc isi va mentine forma naturala iar suprafata de contact al cauciucului va fi mai redusa. Cu cat incepem sa dezumflam mai mult acel cauciuc, acesta incepe sa isi schimbe forma lui naturala iar suprafata de contact va fi marita.
Pe langa acest comportament natural al cauciucului sub presiune trebuie sa mai avem in cap ca o suprafata de contact mai mare inseamna aderenta mai buna si sub accelerare dar si franare, dar cel mai important inseamna si o incalzire mai rapida a cauciului, iar daca acesta se incalzeste prea repede prea mult incepe sa piarda din aderenta.
Deci este foarte important sa intelegem si sa avem in minte aceste aspecte si sa gasim echilibrul perfect in functie de necesitatea noastra.
Odata ce am inteles acest echilibru dintre presiune/temperatura/aderenta putem incepe sa ne reglam presiunea in cauciucuri. Din moment ce teoria o avem din acest punct e simplu de citit comportamentul masinii. Astfel, daca masina subvireaza vom scadea presiunea din cauciucurile de pe fata sau vom creste presiunea pe spate, daca masina va supravira vom scadea presiunea de pe spate sau vom creste presiunea pe fata. Astfel regland presiunea constant in cauciucuri vom gasi echilibrul perfect dintre aderenta si presiune. Ca sa ne atingem scopul si sa controlam si temepratura eu va recomanda in cadrul unui track day sa nu scadeti sub 2.1 bari in cauciucuri si nici sa cresteti peste 2.7.
Mai mult pentru cei care se folosesc de Subaru lor in conditii extreme in care aderenta este foarte precara ( zapada, nisip, noroi ) va recomand sa mergeti cu presiunea in roti pana la un minim de 1.5/1.6 pentru a avea aderenta maxima pe suprafata pe care rulati dar aceste presiuni ar trebui schimbate cat de repede puteti odata ce nu mai mergeti pe suprafata respectiva.

Enjoy
« Last Edit: February 27, 2011, 14:11:12 PM by MihaiFlorescu »
Most sports require only one ball, motorsport requires two...

"STIShop.ro"

Make the forum great again!

Răspuns: Comportament masina vs presiune cauciucuri
« Reply #1 on: April 15, 2011, 07:07:48 AM »
Foarte frumos subiectul, pacat ca nu apar mai multe pareri si teste.
Important este in primul rand cand va suiti la volan sa stiti care este stilul de condus abordat si ce cereti atunci automobilului dumneavoastra.
Foarte important este daca anvelopa este umflata cu aer sau azot.
In cazul aerului acesta isi modifica volumul odata cu temperatura in timp ce azotul o face in masura mult mai scazuta.
Deci daca intrati pe un circuit cu rotile umflate la valoarea nominala dupa o tura o sa vedeti ca aveti o presiune mult mai mare, fapt pt care daca nu folositi azot este bine sa stiti cam cat creste presiunea pt a umfla mai putin din start.
O influneta f mare presiunea o are in puterea la roata, cu cat roata are presune mai mica frecarea este mai mare si automat pierdere de putere, consum ridicat.
In priinta 1.5 - 1.6 este foarte periculos la un STI cu talon pe 45/40 sa distruga anvelopa si sa indoaie janta.
Atunci cand vreti sa va jucati cu masinile astea pe asfalt curat un 4.5 este o presiune generoasa.

STI

  • *
  • 2152
  • Uatzi
    • STIShop.ro
Rspuns: Comportament masina vs presiune cauciucuri
« Reply #2 on: April 15, 2011, 14:16:14 PM »
da 4.5 e ce trebuie ;)
Most sports require only one ball, motorsport requires two...

"STIShop.ro"

Make the forum great again!

draculasti

Comportament masina vs presiune cauciucuri
« Reply #3 on: September 29, 2011, 08:05:02 AM »
Salut!
Am ceva timp acum si m-am gandit sa citesc cam tot ce se poate de pe forum, cu parere de rau constat ca nu se prea scrie/raspunde . Subiectul acesta este super inportant pt mine , mi-as dorii sa apara mai multe pareri .De putin timp, vreo 4 luni mai exact, am inceput sa particip la evenimente de Autocross, am mai scris asta si in alte thread-uri.Treaba cu presiunea este extrem de importanta si am simtit-o pe pielea mea.La inceput am participat cu o masina diferita , iar acum particip cu STI-ul.Inainte de ultima editie am luat un set de cauciucuri ,care se zice ca sunt cam cele mai bune in raport de calitate/pret: Dunlop Direza Star Spec.Pe 18 sept le-am folosit prima data pe track ( inainte de track day le-am folosit vreo 150-200 de mile ca sa le tocesc umpic).Inainte de eveniment m-am mai interesat pe forumuri in legatura cu presiunea in cauciucuri, aveam ceva idei , apoi la track am mai intrebat pe cativa posesori de suby-uri....Ideea e ca asa cum ziceti voi mai sus, am incercat sa setez mai multe variante de presiune.Am avut doar 5 ture la dispozitie ,timp in care am invatat cate ceva in legatura cu presiunea in cauciucuri,subvirare, supravirare.Ar fi bine venite mai multe pareri ,exemple....

Răspuns: Comportament masina vs presiune cauciucuri
« Reply #4 on: October 09, 2011, 17:29:57 PM »
Presiunea cel mai bine o descoperi singur in functie e configuratia automobilului tau si a stilului de condus, anduranta...
Pentru asta trebuie sa ai anvelope la dispozitie si loc de testare, pentru asfalt o pista buna.
Foarte mare atentie!!!
Adancimea profilului conteaza la tinuta de drum si iti poate juca feste, este o parte elasitca a anvelopei si creeaza un anumit tangaj.
Cei care-si permit la circuit monteaza anvelope noi ridica masina pe capre apoi la fiecare roata monteaza un fel de raspel care mananaca anvelopa pana mai ramane foarte putin profil pe ea.
Abea atunci intra pe pista uscata sa faca recordul.
Castiga in aderenta, in scurtarea raportului de transmisie si in masa de rotire a rotii.