Sătul fiind de hibele unei mașini cumpărate de nouă prin 2020 și cu dor de a șurubări, mi-a încolțit ideea unei mașini Second Hand ("SH", ce chestie). Știam doar că vreau să schimb registrul, să trec pe automată. Am cântărit toate opțiunile, de la hibrid (Prius, Auris etc.) la SUV mare (Touareg, XC90 etc.). Extremele nu mă atrăgeau, hibridele sunt prea lente și fragile (deși fiabile și economice), iar SUV-urile mari - prea opulente și costisitoare.
Voiam ceva mai echilibrat. Mi-ar fi plăcut un XT (SG/SH), dar mă speria ideea de rugină la SG și nici nu găseam ceva să merite atenția. Eram deja resemnat când mi-a arătat un prieten anunțul cu Forester-ul din titlu. Preț decent, rulaj mic, aspect OK, prea frumos ca să fie adevărat. L-am sunat pe vânzător (numit în continuare "moș"), un fost profesor universitar ce îl avea de nou, mi-a spus că l-a îngrijit, mi-a zis ce hibe mai are, așa că n-am mai făcut decât să-mi iau bilet de tren în timp ce el încă îl lăuda. După un somn învolburat într-o cușetă de pe vremea monarhiei, am ajuns la Târgu Mureș la cântatul cocoșului. Am fost un turist responsabil și l-am vizitat la pas, însă n-am apucat să fac prea multe poze fiindcă s-a trezit moșul și m-a sunat să vadă unde sunt.
Ajung la mașină, bateria moartă. Avea puțin peste 6V în ea. Am văzut că avea multe consumabile schimbate recent, printre care și bateria. Zic, e chestie de garanție.
https://imgur.com/zz4XxVwNu mi-a trecut prin cap că ar fi putut să uite o plafonieră aprinsă, lucru care mi s-a confirmat ulterior, după ce am încercat un mini redresor și 3 seturi de cabluri să îl pornim. Numai "lițe" aducea moșul... Până n-a sosit cu niște cabluri sănătoase, nu dădea semne să învârtă. Bine, și mașina "donatoare" era o Corsa 1.2, ce să mai, scene de Stan și Bran.
Cât a fost moșul plecat după cabluri, am verificat mașina la lumina lanternei telefonului. Lonjeroanele fără urme de îndoituri/suduri, caroseria dreaptă, ceva elemente revopsite așa și așa, dar adevăratele surprize aveau să se arate sub "fustă".
Pornim spre un service, încercam să mă țin după moș, dar eram atent și la mașină. Mă miram ce sensibilă e pedala de accelerație, o apăsai un centimetru și ziceai că e în WOT. Ștergătoare varză, pe parbriz nu ajungea lichid, mă și gândeam că e pompa moartă, trăgeam de manetă degeaba... Apăs pe butonul de pe manetă și mă așteptam să deruleze CB-ul, dar de fapt a început să spele parbrizul. Ce ușurare! Am mai zis că e primul Subaru cu care am de-a face?!
Ajungem la service, îl ridic pe elevator, constat că e într-o stare relativ bună mecanic, fără scurgeri majore (doar pe la capacele motorului - tacheți și distribuție), niște bucșe uzate, the usual suspects. Dar, ce m-a frapat - avea rugină. Moșul nu înțelegea de ce îi bat obrazul, deși îmi spusese (și scrisese în anunț) că e în stare foarte bună. Mă și gândeam că mă întorc acasă tot cu trenul. Ne-am mai contrat la preț și l-am luat cu gândul că nu o fi dracul atât de negru.
În drum spre casă am mers încet, de acomodare. CC pus pe 100, ușor peste în depășiri, nimic spectaculos. Consum pe CB la sosire: 7.6, confirmat la pompă. Bineînțeles că nu l-am mai văzut așa mic după, ne-am acomodat rapid.
https://imgur.com/JP9vkEqImediat ce am ajuns acasă, am pus bateria pe redresor. După 24h de la deconectare, încă avea 13.1V, deci e OK.
Apoi i-am schimbat ștergătoarele universale cu unele dedicate - Denso, pentru parbriz și lunetă.
https://imgur.com/AEYaKiFPrima oprire - la un detailing interior. Mașina era destul de murdară și mirosea a azil înăuntru. Am fost la OvidiuH, însă nu-l (mai) recomand. La predare a fost nevoie să îl rog să mai revină prin unele zone. Ulterior am mai găsit și alte zone neatinse. Asta e, mi-am învățat lecția. Sunt atâția detaileri care lucrează mai ieftin și mai atent.
https://imgur.com/a/e6HBYkeCum mirosul din interior nu dispăruse, i-am făcut un tratament cu ozon. Tatăl unui prieten produce generatoare de ozon și mereu mă surprinde cum reușește să "reseteze" ambianța.
Am mers apoi la SMT, la "pomul lăudat", că doar sunt la prima mașină de acest fel și e mai bine să las specialiștii să se ocupe de ea, wink! I-au schimbat aproape toate fluidele (antigel, lichid de frână, ambele diferențiale, cutie automată), mai puțin uleiul de motor, și bucșele basculelor față. Nu intru în detalii și aici, dar nu am fost mulțumit de cum s-a lucrat, am povestit pe topicul dedicat lor.
Nu a scăpat fără folii. Geamurile sunt mari și interiorul e foarte luminos (nu mă plâng!) așa că orice plus de protecție de binevenit. Nu m-a interesat neapărat intimitatea și am vrut un aspect cât mai "de fabrică", așa că am ales CTX35 pentru laterale spate și lunetă, și AirBlue80 pentru laterale față. Plus Oracal pe faruri.
https://imgur.com/YyklkTG Nu găseam un filtru de polen adecvat. Eram obișnuit cu Mann FP, dar nu produc pentru Forester. Așa că singura echivalență a fost un filtru Kamoka:
https://imgur.com/k5CFY68A urmat o revizie cu ulei și restul de filtre. Alesesem filtru de ulei original, filtru de aer Mahle și bușon de scurgere original. Motorul a mers cu ulei Motul 5W30, și are acum Fuchs 5W30. Nu a primit filtrul de ulei la care mă așteptam, AA130, ci AA160, asta s-a găsit pe stoc. Pare doar puțin mai lung, sper să nu-mi fie fondate grijile. Mi-ar mai fi plăcut ca bușonul de scurgere să fie înlocuit cu unul original, dar a fost Metzger. Oh well.
La capitolul defecțiuni/deficiențe:
- rabatarea electrică a oglinzii din dreapta nu funcționează. A zis moșul la telefon că i-a fost dată peste cap în parcare, deci mă așteptam la ce era mai rău. Am desfăcut-o și am găsit un pinion spart, soluția: un kit de reparație de la chinezi. Mi-aș fi dorit o oglindă sehaș, dar găseam doar de UK și destul de scumpă.
https://imgur.com/ci5yX29- în Vinerea Mare eram pe E85 și la viteze mari începuse să vibreze urât când frânam. Roata stânga față mai caldă decât restul. M-a prins în offside, aveam sculele la țară. Am mai mers puțin și am avut norocul să găsesc o vulcanizare deschisă. Am găsit la ei o cheie de 14, am dat jos etrierul și am curățat port-etrierul. Culisele și pistonașele alunecau ușor. Deși a primit recent discuri și plăcuțe noi, curățarea zonelor adiacente a lăsat de dorit, așa că am în plan să repet treaba asta și la celelalte roți.
- am mai avut ceva emoții cu martorul de nivel al farurilor. M-am pregătit cu un cântar nou, original, dar pare că nu e nevoie de el, fiindcă nu a mai revenit martorul. Între timp am avut un drum de făcut noaptea și am observat că farurile bat foarte jos. Am tras pe dreapta, am căutat și am observat că există o procedură de reinițializare a farurilor, am urmat-o și pare totul OK momentan. La alte mașini aș fi avut nevoie de diagnoză pentru treaba asta, well done Subaru!
Am zis că nu îl prezint prea curând, dar e plictisitor fără el în parcare. E acum la AutoKino, în așteptarea tratamentului pentru ultimele bube - scurgerile de ulei și rugină. Se vor demonta punțile, rezervorul - tot ce e pe dedesubt, iar motorul va fi dat jos. Abia aștept să-l conduc.
Îmi plac:
- tracțiunea integrală (nu am apucat să ies în offroad, dar am simțit din plin pe serpentine cum "împinge" și aveam un zâmbet tâmp pe față);
- suprafețele vitrate, implicit vizibilitatea;
- spațiul, trapa, interiorul luminos, portbagajul;
- bancheta cu spătar reglabil (deși nu sunt beneficiarul direct).
Ce nu-mi place:
- că e un pic cam zgomotos (deja am studiat ce-mi trebuie și mi-am făcut un plan de insonorizare);
- parbrizul aproape vertical ce se umple de insecte;
- spălătoarele de faruri ce se "activează" cam des (deși le apreciez maxim!);
- că nu pot închide grila de ventilație din mijloc și că plafonierele din spate nu se sting singure dacă le uiți pe On;
- poate ruliul, dar îl pot ierta pentru ce poate în offroad.
Alte planuri nu prea am, vreau să îl întrețin cât pot de bine și să îl păstrez cât mai original.
În sfârșit, poze cu pădurarul. Am doar unele făcute pentru CASCO, înainte de montarea foliilor:
https://imgur.com/a/YvGyOty