61
Alte modele si non-Subaru / Re: 2019 Swift Sport
« Last post by Muttley on June 09, 2025, 15:06:00 PM »Masina, mecanic, e gata. Zic la final ce a iesit.
Am mai spus de sute de ori ca vreo masina de-ale mele e gata, si m-am contrazis urat de fiecare data. Deci e gata, cu rezervele de rigoare.
Alaltaieri am zis, totusi, sa masor caderile fata, micsorate (sau marite, depinde de cum privesti) de catre RCA kit. Mi-a dat un gras zero, adica complet inacceptabil in cazul meu.
Amortizoarele se leaga de portfuzete cu suruburi de 12mm. Pe site la hornbach am gasit niste pietre de polizor de 12mm insa cu ax de 6mm, imens pentru dremel. Dar ce sa vezi, aveam dintr-o alta ocazie biax electric pentru ax de 6.

Am masurat distanta dintre suruburi, 58mm. Apoi, in CAD, am defazat gaura de sus pana s-a conturat o variatie proportional liniara, de 1mm pentru 1 grad.
Adica pentru o alungire a gaurii de sus de 0.8mm, aveam sa am 0.8 grade de camber negativ.

Adunat masina la loc, masurat caderile, nu mai stiu ce a iesit, dar putin rau. Convergenta se inchisese si ea putin, cu doar 1mm parca, ceea ce trada schimbare de camber redusa.
Apoi m-am dus in proba, doar sa constat ca volanul sta stramb. Pe de o parte m-am bucurat, aveam sa retusez convergenta din reglaj pe o singura bieleta, pe de alta parte gaseam curios ca s-a dus volanul intr-o parte. Incepusem cu volan drept si ajustari identice stanga-dreapta.
In fine, am reglat, am terminat ziua.
Ieri ma plictiseam. Aveam un compresmetru nou, am zis sa-l probez.
N-am poze, c-a fost totul pe fuga, ca sa nu se raceasca motorul.
10 bar pe linie, la fel ca datile trecute.
Am amestecat componente din cele 2 kituri, am reusit sa scad la 8 bar. Apoi inapoi la 10. Or asta tradeaza ceva scapari si variabilitate la accesorii.

Si pe cuvant ca am luat cel mai scump compresmetru de la... cum i-o zice saitului ala, ca niciodata nu-mi amintesc.
Deci nu stiu care-i faza, momentan renunt sa-mi bat capul.
Totusi, ma chinuiau indoielile legate de geometria puntii fata, asa c-am desfacut iar.
Ziua anterioara, pentru ca polizasem gaurile, le-am spoit cu markerul cu vopsea.
Dupa ce am slabit suruburile, am tensionat puntile, am rotit suruburile, am detasat portfuzetele de amortizoare ca sa gasesc cauza problemei.
Contactul suruburilor cu gaurile era punctiform, nicidecum pe curba. Si macar de ar fi fost punctiform la capat, unde e camberul maxim. Dar nu, acolo vopseaua era neatinsa.

Polizat iar, remasurat, reusisem sa raman la 0.8 alungire. Am readunat masina, apoi am masurat iar.
Cu pendul e dubios, ca e janta mica probabil, ca e unghiul redus. Am masurat vreo 5-6mm pe o ipotenuza de 435mm a jantei de 16". Adica 0.7-0.8 grade. Macar era la fel stanga-dreapta, si am si intors masina in garaj, in caz ca s-a mai inclinat podeaua.
Apoi am masurat cu divaisul din kitul de geometrie. Probabil nu foarte calibrat/indexat cu verticala, de vreme ce afisa -1.5 grade. Insa macar era la fel stanga-dreapta.

Convergenta in schimb, ca o confirmare a reusitei, se inchisese mult, peste 10mm. Jumatate de tura mai tarziu, o redusesem la 4mm total, pe toe plates de 60cm.
Cei 4mm inseamna 2mm pe parte, adica 1mm deviatie, ca se dubleaza fata-spate. Adica o nimica toata.
Da, intr-adevar, camber negativ + toe out = anvelope uzate pe interior. Insa cum eu, de fiecare data, dupa 5-6 ani de utilizare am anvelopele neuzate, imi convine de minune. Poate reusesc sa le vad si cat de cat jumulite inainte de a le schimba de batranete.
Am repetat manevra cu bracajul maxim si frecat masina in fata si in spate. Deformarea anvelopelor e aaaaaproape disparuta, trapezul de directie e aproape unde trebuie. Atat s-a putut, insa schimbarea e majora.
Mai aveam un dubiu legat de uzura rulmenti, dar nu e cazul, am cerut pareri la persoane competente, cica se deformeaza anvelopa milimetrul ala pana sa ajunga sarcina la rulmenti.
In concluzie:
- caderi fata pe la 0.7-0.8 negativ. Original era la 0.6. Ca ordin de marime, la Impreza am vreo 2-2.5.
- convergenta, pentru moment, 4mm deschidere pe toe plates.
- si, ca merita mentionat, e practic in centrul masinii si al prestatiei sale... autoblocantul.
Deci asta a iesit: am mers cu ea in proba si diferenta e mare si sesizabila. Raspunde la schimbarea de directie mai repede si mai precis, aderenta e mai multa la gaz plin, nu mai intra TC atat de mult ca inainte. Nu prea supravireaza, dar nu e mare pierdere. Si oricum, am probat-o pe allseason.
Astazi am verificat pe autostrada ce zice la viteza mare. O fi placebo, nu stiu, dar parca la +160 la ora e directia cam light, probabil din cauza divergentei, poate din anvelopele prea mari, prea grele si prea moi. Nu prea am eu ce cauta la viteze de genul, nu am treaba cu volanul la viteza aia si again, poate doar mi se pare.
Cam asta fu, suspensia e putin coborata, corectata si reglata dupa chipul si asemanarea mea. Sunt incantat de ce a iesit.
Atat de incantat, incat ieri am luat-o p-ailalta la plimbare, apoi p-aia de deasupra.
Iar cand m-am intors din tura si am vrut sa merg dupa inghetata, tot p-aia mare am luat-o, ca e parca din alta liga. Si sigur e.

Se mai intrezaresc in poza niste anvelope de vara foarte amestecate, Yokohama 105, cu extrem de bune dar si cu vreo doua rele, dar detaliez mai tarziu. Mai am si inele de centrare, si valve cu senzori, dar n-am jante. Cica miercuri (poimaine).
Astazi, dupa autostrada, am zis sa-i arat pentru prima oara drumul poienii. A fost urcare prin Rasnov.
Da, cum banuiam, e o masina incredibil de faina, n-am cuvinte. Iar asta cu allseason... Sunt doar curios cum o fi cu anvelope de vara, ca am luat unele care exceleaza la aderenta pe uscat se zice.
Poza naspa in rampa, ca invers n-am gasit loc in afara drumului si cu tunel de vegetatie deasupra.

Pies, fun fact: dimineata am spalat-o, si cat se zvantau chederele in curte, pentru prima oara am observat ca HU si comenzile de clima sunt orientate catre sofer. Pe bune ca nu am observat pana acum. Chiar sunt atat de batut in cap sau, cum imi place mie sa cred, dezinteresat de prostii.

Am mai spus de sute de ori ca vreo masina de-ale mele e gata, si m-am contrazis urat de fiecare data. Deci e gata, cu rezervele de rigoare.
Alaltaieri am zis, totusi, sa masor caderile fata, micsorate (sau marite, depinde de cum privesti) de catre RCA kit. Mi-a dat un gras zero, adica complet inacceptabil in cazul meu.
Amortizoarele se leaga de portfuzete cu suruburi de 12mm. Pe site la hornbach am gasit niste pietre de polizor de 12mm insa cu ax de 6mm, imens pentru dremel. Dar ce sa vezi, aveam dintr-o alta ocazie biax electric pentru ax de 6.

Am masurat distanta dintre suruburi, 58mm. Apoi, in CAD, am defazat gaura de sus pana s-a conturat o variatie proportional liniara, de 1mm pentru 1 grad.
Adica pentru o alungire a gaurii de sus de 0.8mm, aveam sa am 0.8 grade de camber negativ.

Adunat masina la loc, masurat caderile, nu mai stiu ce a iesit, dar putin rau. Convergenta se inchisese si ea putin, cu doar 1mm parca, ceea ce trada schimbare de camber redusa.
Apoi m-am dus in proba, doar sa constat ca volanul sta stramb. Pe de o parte m-am bucurat, aveam sa retusez convergenta din reglaj pe o singura bieleta, pe de alta parte gaseam curios ca s-a dus volanul intr-o parte. Incepusem cu volan drept si ajustari identice stanga-dreapta.
In fine, am reglat, am terminat ziua.
Ieri ma plictiseam. Aveam un compresmetru nou, am zis sa-l probez.
N-am poze, c-a fost totul pe fuga, ca sa nu se raceasca motorul.
10 bar pe linie, la fel ca datile trecute.
Am amestecat componente din cele 2 kituri, am reusit sa scad la 8 bar. Apoi inapoi la 10. Or asta tradeaza ceva scapari si variabilitate la accesorii.

Si pe cuvant ca am luat cel mai scump compresmetru de la... cum i-o zice saitului ala, ca niciodata nu-mi amintesc.
Deci nu stiu care-i faza, momentan renunt sa-mi bat capul.
Totusi, ma chinuiau indoielile legate de geometria puntii fata, asa c-am desfacut iar.
Ziua anterioara, pentru ca polizasem gaurile, le-am spoit cu markerul cu vopsea.
Dupa ce am slabit suruburile, am tensionat puntile, am rotit suruburile, am detasat portfuzetele de amortizoare ca sa gasesc cauza problemei.
Contactul suruburilor cu gaurile era punctiform, nicidecum pe curba. Si macar de ar fi fost punctiform la capat, unde e camberul maxim. Dar nu, acolo vopseaua era neatinsa.

Polizat iar, remasurat, reusisem sa raman la 0.8 alungire. Am readunat masina, apoi am masurat iar.
Cu pendul e dubios, ca e janta mica probabil, ca e unghiul redus. Am masurat vreo 5-6mm pe o ipotenuza de 435mm a jantei de 16". Adica 0.7-0.8 grade. Macar era la fel stanga-dreapta, si am si intors masina in garaj, in caz ca s-a mai inclinat podeaua.
Apoi am masurat cu divaisul din kitul de geometrie. Probabil nu foarte calibrat/indexat cu verticala, de vreme ce afisa -1.5 grade. Insa macar era la fel stanga-dreapta.

Convergenta in schimb, ca o confirmare a reusitei, se inchisese mult, peste 10mm. Jumatate de tura mai tarziu, o redusesem la 4mm total, pe toe plates de 60cm.
Cei 4mm inseamna 2mm pe parte, adica 1mm deviatie, ca se dubleaza fata-spate. Adica o nimica toata.
Da, intr-adevar, camber negativ + toe out = anvelope uzate pe interior. Insa cum eu, de fiecare data, dupa 5-6 ani de utilizare am anvelopele neuzate, imi convine de minune. Poate reusesc sa le vad si cat de cat jumulite inainte de a le schimba de batranete.
Am repetat manevra cu bracajul maxim si frecat masina in fata si in spate. Deformarea anvelopelor e aaaaaproape disparuta, trapezul de directie e aproape unde trebuie. Atat s-a putut, insa schimbarea e majora.
Mai aveam un dubiu legat de uzura rulmenti, dar nu e cazul, am cerut pareri la persoane competente, cica se deformeaza anvelopa milimetrul ala pana sa ajunga sarcina la rulmenti.
In concluzie:
- caderi fata pe la 0.7-0.8 negativ. Original era la 0.6. Ca ordin de marime, la Impreza am vreo 2-2.5.
- convergenta, pentru moment, 4mm deschidere pe toe plates.
- si, ca merita mentionat, e practic in centrul masinii si al prestatiei sale... autoblocantul.
Deci asta a iesit: am mers cu ea in proba si diferenta e mare si sesizabila. Raspunde la schimbarea de directie mai repede si mai precis, aderenta e mai multa la gaz plin, nu mai intra TC atat de mult ca inainte. Nu prea supravireaza, dar nu e mare pierdere. Si oricum, am probat-o pe allseason.
Astazi am verificat pe autostrada ce zice la viteza mare. O fi placebo, nu stiu, dar parca la +160 la ora e directia cam light, probabil din cauza divergentei, poate din anvelopele prea mari, prea grele si prea moi. Nu prea am eu ce cauta la viteze de genul, nu am treaba cu volanul la viteza aia si again, poate doar mi se pare.
Cam asta fu, suspensia e putin coborata, corectata si reglata dupa chipul si asemanarea mea. Sunt incantat de ce a iesit.
Atat de incantat, incat ieri am luat-o p-ailalta la plimbare, apoi p-aia de deasupra.
Iar cand m-am intors din tura si am vrut sa merg dupa inghetata, tot p-aia mare am luat-o, ca e parca din alta liga. Si sigur e.

Se mai intrezaresc in poza niste anvelope de vara foarte amestecate, Yokohama 105, cu extrem de bune dar si cu vreo doua rele, dar detaliez mai tarziu. Mai am si inele de centrare, si valve cu senzori, dar n-am jante. Cica miercuri (poimaine).
Astazi, dupa autostrada, am zis sa-i arat pentru prima oara drumul poienii. A fost urcare prin Rasnov.
Da, cum banuiam, e o masina incredibil de faina, n-am cuvinte. Iar asta cu allseason... Sunt doar curios cum o fi cu anvelope de vara, ca am luat unele care exceleaza la aderenta pe uscat se zice.
Poza naspa in rampa, ca invers n-am gasit loc in afara drumului si cu tunel de vegetatie deasupra.

Pies, fun fact: dimineata am spalat-o, si cat se zvantau chederele in curte, pentru prima oara am observat ca HU si comenzile de clima sunt orientate catre sofer. Pe bune ca nu am observat pana acum. Chiar sunt atat de batut in cap sau, cum imi place mie sa cred, dezinteresat de prostii.
