Alegerea corecta a uleiului de motor
Subaru club Romania

Alegerea corecta a uleiului de motor

MihaiFlorescu

  • *
  • 13892
  • Life is too short to drive a boring car!
Alegerea corecta a uleiului de motor
« on: March 22, 2016, 14:47:33 PM »
Atentie! Acest articol are rol pur informativ si nu reprezinta o pozitie oficiala a producatorului. Informatiile de mai jos provin din experiente proprii, discutii cu alti utilizatori, discutii pe forumuri internationale Subaru si multimarca, publicatii ale organizatiilor internationale API, ACEA etc.
Autorul nu este raspunzator pentru informatiile incorecte/incomplete sau posibile daune provocate de urmarea sfaturilor de mai jos. Intentia nu este de a favoriza sau de a critica un anumit tip de ulei sau marca, ci alegerea corecta a uleiului pentru motor. Informatiile vor fi constant actualizate.



In urma multiplelor cereri de lamurire legate de utilizarea uleiului potrivit in motoarele Subaru, am decis sa incerc realizarea unui scurt articol despre uleiuri, normele curente, indicativi si recomandari pentru diferite aplicatii. De cele mai multe ori utilizatorul normal nu stie ce ulei are in motor si cand cere variante nu ii sunt oferite informatii complete despre diferente sau despre standardele urmarite. Nici nu mai mentionez faptul ca nu am auzit de cazuri cand utilizatorul sa fi fost intrebat de stilul de condus sau conditii generale de exploatare.


Pentru o mai buna intelegere cred ca trebuie sa incepem cu un mic dictionar al termenilor de baza:
SAPS: Sulphated Ash, Phosphorus, Sulphur = se regaseste natural in carburant, in cantitate mai mare la diesel, dar si in aditivi. Reactioneaza cu alti compusi chimici sau la temperatura. Prin ardere se formeaza particule toxice.
DPF: Diesel Particulate Filter = filtru de particule folosit la motoarele diesel
TWC: Three way catalyst = catalizator
HTHS: High temperature / High shear rate viscosity = vascozitatea/fluiditatea uleiului in conditii de stres maxim. Poate fi interpretat ca si rezistenta uleiului la descompunere.
TBN: Total Base Number – compusi bazici (ca in chimie)
SAE: Society of Automotive Engineers - responsabili pentru clasificarea gradelor de vascozitate (expl. 5w-30)



Recomandarea producatorului


Extras din manualul pentru Subaru Impreza GD/GG


Cele mai multe intrebari sau confuzii apar cand utilizatorul, din dorinta de a proteja masina urmareste cu sfintenie recomandarea producatorului, facand mai mult rau decat bine. Personal, as prefera ca utilizatorii sa fie mai stricti in alte privinte (vezi filtre, bujii, piese diverse).
Problemele apar de cele mai multe ori la interpretarea tabelului. Intrucat conditiile de utilizare sunt diferite de la tara la tara si stil de condus, producatorul recomanda un standard general valabil, in conditii general intalnite pe continentul unde se vine masina. Singurele recomandari sau indicatii clare le face cu privire la zonele extreme (desert, motorsport, temperaturi scazute).

Aici intervin notele de subsol, care de multe ori sunt plasate la sfarsitul capitolului sau scrise separat.
Voi incerca sa le fac vizibile prin acest articol, vorbind despre:
1.   Specificul motoarelor Subaru
2.   Standardele de clasificare a lubrifiantilor
3.   Diferente intre uleiurile pentru motoare pe benzina sau motorina


1.1 Specificul motoarelor Subaru – temperatura de operare

Pe langa factorul climatic si de utilizare, in alegerea uleiului potrivit trebuie tinut cont si de un alt factor la care putini se gandesc, cel al constructiei motorului boxer.
Spre deosebire de un motor conventional in linie sau V, in centrul motorului se afla vibrochenul intr-un foc al iadului. Cilindrii dispusi orizontal de-o parte si de alta, galeria de evacuare aflata direct sub motor si turbina aflata in spate (mai nou in fata) pentru motoarele turbo, fac motorul boxer sa functioneze la o temperatura mai mare cu 10 grade Celsius in medie fata de un motor conventional (neatestat oficial).
De aici rezulta si necesitatea folosirii unui ulei cu rezistenta la temperaturi mai mari decat recomandarea generala pentru motorul pe benzina.


1.2 Specificul climatic - temperatura mediului inconjurator

Folosind Standardul SAE 5w-30, asa cum arata si tabelul de mai sus, indicativul 5w este suficient de bun pentru temperaturile minime din tara noastra. Optional se poate merge si pe varianta 0w-XX pentru o pornire mai usoara la rece. Standardul 10w sau mai sus, poate fi folosit cu precadere vara, dar trebuie neaparat schimbat inainte de sezonul rece. Exista totusi recomandari pentru motoare reconstruite sau cu pistoane forjate de a merge cu un ulei 10w-XX date fiind cotele mai mari ce trebuie “umplute” cu ulei.

Pe timpul verii, standardul Xw-30 este suficient pentru o folosire normala pana la temperaturi de 40 grade Celsius. Aici intervine si recomandarea diferita fata de manualul utilizatorului pe care multi dintre noi incercam sa o dam celor noi.
Punand in context cele enumerate mai sus (specificul motorului boxer pe benzina, optional turbo si specificul climatic) consider ca un minim de Xw-40 ar trebui folosit in cazul motoarelor Subaru pe benzina. In Bucuresti de exemplu temperatura asfaltului depaseste si 50 grade vara, ceea ce ar face uleiurile cu standardul Xw-30 sa isi piarda eficienta protectiei si a racirii motorului.


2. Standardele internationale API/ACEA. Uleiuri pentru motoare pe Benzina, Diesel sau bun la toate?



2.1 Standarde internationale
Sperand ca am ales un ulei potrivit, la o simpla cautare dupa 5w-40 vom primi mai multe variante decat am avea vreodata timp si chef sa le verificam. Si atunci incepe restrangerea cautarii. Aici intervin standardele internationale API si ACEA, precum si clasificarile date de aceste organizatii renumite si mentionate pe fiecare bidon de ulei sau in manualul utilizatorului.

Incepem prin a mentiona ca standardele API sunt folosite pe continentul american, raman valabile fara a obliga producatorii de ulei sa le scoata din productie si sunt alcatuite din doua litere dupa modelul Sx sau Cx unde S reprezinta standardul pentru ulei dedicat motoarelor pe benzina si diesel de mici dimensiuni iar C este recomandat pentru aplicatii diesel de tip comercial.

A doua litera defineste standardul de calitate. Iata clasificarile API oficiale (am exclus standardele pentru vehicule istorice):
SN CURRENT Introduced in October 2010 for 2011 and older vehicles, designed to provide improved high temperature deposit protection for pistons, more stringent sludge control, and seal compatibility. API SN with Resource Conserving matches ILSAC GF-5 by combining API SN performance with improved fuel economy, turbocharger protection, emission control system compatibility, and protection of engines operating on ethanol-containing fuels up to E85.
SM CURRENT For 2010 and older automotive engines.
SL CURRENT For 2004 and older automotive engines.
SJ CURRENT For 2001 and older automotive engines

De ce le mai mentionez, daca sunt folosite la americani? Pentru ca multi prefera uleiul recomandat in perioada in care masina lor a fost construita. Dupa cum stiti, compozitia uleiurilor de astazi difera mult fata de ce am avut acum 5 sau 10, 15 ani. Exista persoane care vor neaparat sa urmareasca standardele de la momentul fabricatiei. Si fac bine, fiindca petrolistii produc pentru cerere, deci pentru ce se vinde la momentul actual, dupa standarde actuale. Un ulei modern nu este neaparat un ulei potrivit pentru motorul tau.



Revenind pe batranul continent, ACEA sunt standardele europene si recomand urmarirea acestora intrucat sunt mult mai stricte, urmaresc in general reducerea emisiilor poluante si clasificarea curenta inlocuieste sau se vrea sa acopere precedentele standarde. Din actualele cunostinte, un nou ulei trebuie sa indeplineasca ultimele standarde si nu se poate clasifica sub standarde mai vechi. Cu alte cuvinte, un ulei nou lansat pe piata trebuie sa fie destinat tehnologiei incorporate in ultimele motoare (expl. Dupa normele Euro 6).
Si acestea sunt impartite pe doua categorii dupa cum arata graficul de mai jos. Pentru mai multa claritate, standardele A/B deservesc motoarele pe benzina si diesel fara filtru de particule in timp ce standardele C sunt adresate uleiurilor pentru motoare diesel cu filtru de particule si/sau EGR.

Iata si clasificarile oficiale ACEA:





A/B : gasoline and diesel engine oils

A1/B1 Stable, stay-in-grade oil intended for use at extended drain intervals in gasoline engines and car & light van diesel engines specifically designed to be capable of using low friction low viscosity oils with a high temperature / high shear rate viscosity of 2.6 mPa*s for Xw-20 (SAE) and 2.9 to 3.5 mPa.s for all other viscosity grades. These oils are unsuitable for use in some engines. Consult owner manual or handbook if in doubt.
A3/B3 Stable, stay-in-grade oil intended for use in high performance gasoline engines and car & light van diesel engines and/or for extended drain intervals where specified by the engine manufacturer, and/or for year-round use of low viscosity oils, and/or for severe operating conditions as defined by the engine manufacturer.
A3/B4 Stable, stay-in-grade oil intended for use in high performance gasoline and direct injection diesel engines, but also suitable for applications described under A3/B3.
A5/B5 Stable, stay-in-grade oil intended for use at extended drain intervals in high performance gasoline engines and car & light van diesel engines designed to be capable of using low friction low viscosity oils with a High temperature / High shear rate (HTHS) viscosity of 2.9 to 3.5 mPa.s. These oils are unsuitable for use in some engines. Consult owner manual or handbook if in doubt.





C : Catalyst compatibility oils

C1 Stable, stay-in-grade oil intended for use as catalyst compatible oil in vehicles with DPF and TWC in high performance car and light van diesel and gasoline engines requiring low friction, low viscosity, low SAPS oils with a minimum HTHS viscosity of 2.9 mPa.s. These oils will increase the DPF and TWC life and maintain the vehicles fuel economy. Warning: these oils have the lowest SAPS limits and are unsuitable for use in some engines. Consult owner manual or handbook if in doubt.
C2 Stable, stay-in-grade oil intended for use as catalyst compatible oil in vehicles with DPF and TWC in high performance car and light van diesel and gasoline engines designed to be capable of using low friction, low viscosity oils with a minimum HTHS viscosity of 2.9mPa.s. These oils will increase the DPF and TWC life and maintain the vehicles fuel economy. Warning: these oils are unsuitable for use in some engines. Consult owner manual or handbook if in doubt.
C3 Stable, stay-in-grade oil intended for use as catalyst compatible oil in vehicles with DPF and TWC in high performance car and light van diesel and gasoline engines, with a minimum HTHS viscosity of 3.5mPa.s. These oils will increase the DPF and TWC life. Warning: these oils are unsuitable for use in some engines. Consult owner manual or handbook if in doubt.
C4 Stable, stay-in-grade oil intended for use as catalyst compatible oil in vehicles with DPF and TWC in high performance car and light van diesel and gasoline engines requiring low SAPS oil with a minimum HTHS viscosity of 3.5mPa.s. These oils will increase the DPF and TWC life. Warning: these oils are unsuitable for use in some engines. Consult owner manual or handbook if in doubt.




3. Uleiuri pentru motoare pe Benzina, Diesel sau bun la toate?

Asadar, dupa alegerea standardului SAE, urmeaza alegerea uleiului potrivit motorului avand deja o baza de cunostinte, citind punctul 2. Pentru a elimina din start varianta bun la toate, un astfel de ulei inseamna ca general valabil merge, dar nu exceleaza la nimic, de unde pot rezulta probleme in cazul motoarelor modificate sau moderne, avand in vedere ca fiabilitatea scazuta si performanta subtiaza tot mai mult granita dintre ele. Se merge la presiuni tot mai mari, compresie mare, temperatura creste, sunt eliminati compusii chimici poluanti dar care au rol lubrifiant etc.

Cu ce difera totusi un ulei dedicat motoarelor pe benzina si un ulei dedicat motoarelor diesel?

Un prim raspuns il veti gasi in descrierea standardelor de mai sus, fiind indicii HTHS si SAPS. Pentru asta va rog sa urmariti in cele doua tabele, liniile 1.3 si 1.5-1.7 pentru a observa diferentele pentru standardele A/B si C.

Vlori SAPS si HTHS mari inseamna protectie maxima. Se formeaza un film protector rezistent. Dezavantajul este ca fiind continul mare de SAPS, rezulta poluanti si filtru de particule congestionat. De aici si specificul uleiului destinati motoarelor diesel cu un continut mic de SAPS. HTHS mare are dezavantajul fluiditatii reduse, de unde rezulta ca avem nevoie de pompe de ulei performante, temperatura trebuie sa ajunga la normal inainte de a tura mult motorul (vezi discutiile despre incalzirea motorului) si este contestata utilitatea in anumite cazuri pentru motoarele 2.5 turbo benzina unde se pare ca anumite orificii sunt extrem de mici si nu permit o circulare corecta a uleiului pentru racire. In acelasi timp s-a observat un prag maxim pentru care valoarea HTHS poate influenta stabilitatea uleiului. De la acel prag in sus diferentele nu mai exista, deci nu se poate ajunge la valori foarte mari cu protectie la fel de mare.





De cealalta parte, toate uleiurile care incep cu ECO au un SAPS mic si un HTHS mic. Obiectivul este clar acela de a reduce emisiile poluante printr-un continut mic de SAPS. Cu un HTHS mic inseamna ca motorul ajunge la temperatura normala de operare mult mai rapid, fara necesitatea de a pompa din greu uleiul. Dezavantajul este ca protectia este mult mai mica in acest caz, chiar si la o utilizare normala.



Tot nu sunteti lamuriti cum este cu A/B si C? Pentru ca am vazut multi membri confuzi folosind ulei cu standard C in motoare boxer turbo benzina, va mai dau doua motive pentru care merita sa evitati acest ulei. Nu spun ca este total nepotrivit, dar exista echivalent mult mai bun, ba poate chiar mai ieftin.

1 – Carburantul contine in mod natural sau prin aditivi sulf si fosfor. Benzina insa are un continut mult mai mic decat motorina. SAPS mai mare in ulei este OK pentru benzina pentru ca se pastreaza o ungere adecvata la emisii reduse (continutul din carburant fiind deja foarte mic, prin ardere nu mai apar aceste particule toxice in numar atat de mare). Motorina contine in schimb mai mult sulf si fosfor, de unde necesitatea unei cantitati mai mici de SAPS in ulei pentru a se incadra in standardele de emisii. De unde rezulta si o ungere mai proasta la turatii si temperaturi mari (cum este cazul motoarelor pe benzina).

2 – TBN. OK, un acronim folosit prima data in acest articol. Toate uleiurile cu standarde C impun un TBN >=6 pe cand standardele A/B impun un TBN >=8 sau chiar >=10.

Total Base Number (TBN) este baza care neutralizeaza acizii si deci previne coroziunea. Eu ii numesc detergenti si consider ca un TBN mare inseamna o capacitate mare de a neutraliza dilutia (pierderea proprietatilor de protectie a lubrifiantului) prin amestecul cu benzina dar si prin ardere si diverse reactii chimice etc. Sulful in general formeaza baze. SAPS mic ghici ciuperca... da, rezulta un TBN mic, deci proprietati curative mai mici. Prin constructia lor motoarele diesel sunt obisnuite cu stilul „murdar” (sau poate ca nu judecand dupa numarul mare de filtre infundate sau valve EGR dar asta e alta discutie), in timp ce motoarele pe benzina nu sunt proiectate pentru asa ceva. In special pe masura ce inainteaza in km si timp de operare. De aici probleme cu bujiile afumate, supape blocate si altele.


Hai sa luam doua exemple des intalnite pe forum pentru a incerca sa evidentiez diferentele pentru ultima data. Acum, ca stim si putina teorie, iata specificatiile tehnice luate de pe motul.fr/tehnical data sheets. Am folosit Motul doar ca exemplu, pentru ca multi folosim acest ulei in motoarele noastre. Nu fac reclama sau antireclama.

Motul X-cess 5w-40 vs. Motul Eco-Clean 5w-30
-------------------------------------------------------
ACEA: A3/B4  vs. C2
HTHS viscosity at 150°C: 3.7 vs. 3.0
Sulfated ash: 1.1% weight  vs. 0.80% weight
TBN: 10.1 mg  vs.  8.0


Este suficient pentru a va schimba optiunea?
In cel mai rau caz, ce preferati? un motor spart (pistoane, vibrochen) sau niste catalizatoare murdare? Lasati uleiul de benzina sa isi faca treaba si uleiul de motorina sa faca ce stie el mai bine pentru motoarele pentru care a fost produs.


NB: Exceptie de la recomandare fac noile motoare pe benzina FA/FB clasificate Euro 6 intrucat nu se cunosc destule informatii despre sistemul catalitic.

------ se va actualiza in timp -----

Mihai
« Last Edit: January 31, 2019, 17:03:01 PM by MihaiFlorescu »

MihaiFlorescu

  • *
  • 13892
  • Life is too short to drive a boring car!
Răspuns: Alegerea corecta a uleiului de motor
« Reply #1 on: March 22, 2016, 15:07:24 PM »
Rezervat.

moguai

  • 2814
Răspuns: Alegerea corecta a uleiului de motor
« Reply #2 on: March 22, 2016, 15:07:46 PM »
multumesc (din partea mea cel putin) pentru acest topic. cand epuizam discutia (daca o), trecem si la ulei pt transmisie?
pentru ca sunetul ajunge /din difuzoare pana-n sange / pentru ca inima ta moare / atunci cand sunetul dispare.

MihaiFlorescu

  • *
  • 13892
  • Life is too short to drive a boring car!
Răspuns: Alegerea corecta a uleiului de motor
« Reply #3 on: March 22, 2016, 15:27:24 PM »
Vedem. Eu doar am dezgropat varful piramidei. Discutia este mult mai complexa si anumite teste si compusi chimici imi sunt si mie necunoscuti si nu au fost dezbatuti cu publicul larg. Clar invit ingineri chimisti daca avem printre noi sa contribuie.

Cat despre valorile pe care vi le-am dat, sunt doar factorii de baza la care trebuie sa ne uitam cand alegem un ulei. Mai multe detalii si valori pentru categoriile ACEA gasiti aici: http://www.acea.be/uploads/publications/2012_ACEA_Oil_Sequences.pdf

Intr-o generalizare dusa la extrem, testerele de ulei analizeaza aciditatea. Un TBN scazut inseamna ca trebuie sa schimbi uleiul. Cam pe asta mi-am bazat si eu schimburile de ulei la 3500-4500 km. Am folosit un oil tester pe care l-am ratacit de cand m-am mutat si sper sa il gasesc.
« Last Edit: March 22, 2016, 15:30:18 PM by MihaiFlorescu »

Xander

  • 1252
  • Forester 2.0d ; Xv 2.0ie
    • Forester '09/ XV ‘20
Răspuns: Alegerea corecta a uleiului de motor
« Reply #4 on: March 22, 2016, 15:29:58 PM »
Buna descriere Mihai, mi-a luat vreo doua seri sa sap după detalii. Era bine totuși daca separai benzina de diesel pentru ușurintă in parcurgere.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Drumul este mai spectaculos decât destinația.
Forester Boxer Diesel MY09
XV e-Boxer MY20

MihaiFlorescu

  • *
  • 13892
  • Life is too short to drive a boring car!
Răspuns: Alegerea corecta a uleiului de motor
« Reply #5 on: March 22, 2016, 15:36:54 PM »
Multumesc! Recunosc ca m-am axat mai mult pe specificatiile motorului pe benzina fiindca il cunosc mai bine si am citit mai mult despre el in ultimii 5 ani.

Despre diesel cunosc mult mai putin si discutii la nivel international sunt extrem de putine.

Daca am timp, promit sa incerc sa fac si o separare/recomandare pe diesel intre C2 si C3 unde am vazut ca exista confuzie. Mai am de invatat insa.
Dar poate contribuie altcineva.

Xander

  • 1252
  • Forester 2.0d ; Xv 2.0ie
    • Forester '09/ XV ‘20
Răspuns: Alegerea corecta a uleiului de motor
« Reply #6 on: March 22, 2016, 18:16:21 PM »
Eu m-am documentat pentru diesel  5w30 si 0w30 pe C2 si C3 care sunt acceptate in standardul euro4 diesel dpf+egr.
Nu lucrez in domeniu auto si informatia de mai jos se bazeaza pe date statistice adunate despre diversi producatori de uleiuri din reperele teoretice prezentate pe site-uri.

La Motul C3-urile au TBN mai mic decat C2-urile la fel si Indexul general de vascozitate ori asta nu le ajuta dupa regenerari repetate mai ales ca procentul de cenusa este la fel de mare. Singurul avantaj la motul C3 peste C2 este HTHS-ul care la subaru se simte cand te bucuri de motor.

Sunt alte branduri care pe hartie au si TBN mai mare ca motul pe C3 si indice de vascozitate general mare :

Total   QUARTZ INEO MC3 5W30    ACEA C3
Millers   EE LONGLIFE 5w30   ACEA C3
Wolf   MULTIGRADE GEOS-B 5W30    ACEA C3 -12, C2   5W-30
Mitasu    PLATINUM PAO SN 5W-30 100% Synthetic   ACEA C3-10

Cele atractive pe hartie la diesel C3:
Liqui Moly   Top Tec 4600 5W-30   ACEA C3   5W-30
Kyoto   Kyoto Japan Perfecta DPF SAE 5W30   ACEA C3
Cepsa   XTAR 5W30 C3 D2 DPF   ACEA C3-12   campion al cifrelor pe hartie. TBN mare 8.1 , vascozitate generala buna. Cunoscut doar la el acasa.


Pentru cei care cauta HTHS mai mare de 3.5 : Red Line   Euro-Series 5W30 Motor Oil 3.7 (varianta ieftina Mobil 1 ESP Formula 5W-30 in original  3.58).

Pentru fanii 0w30 (poate doar la munte) :

Motul            8100 Eco-clean           ACEA C2    0W-30
Castrol   Castrol EDGE 0W-30   ACEA C3   0W-30
Yacco   LUBE DE - SAE 0W30   ACEA C3   0W-30
Yacco   LUBE P - SAE 0W30   ACEA C2   0W-30


Disclaimer : Informatiile de mai sus sunt orientative si nu garanteaza nimanui nimic. Fiecare sa se documenteze in particular pentru a obtine rezultatele dorite.

PS: De aceea la diesel DPF-ul e injurat. Nu poti sa iei un ulei bun cu TBN mare pentru ca face prea multa cenusa si se umple filtru des. Multi il scot pentru a pune un ulei mai bun.
Drumul este mai spectaculos decât destinația.
Forester Boxer Diesel MY09
XV e-Boxer MY20

BOXER

  • *
  • 2352
  • +
Răspuns: Alegerea corecta a uleiului de motor
« Reply #7 on: March 22, 2016, 19:04:24 PM »
Discutia este foarte utila dar tot timpul trebuie sa tinem cont ca testele sunt subiective iar acelasi tip de ulei este fabricat in locuri diferite.
Cei care au timp si bani pot cumpara 4 tipuri de uleiuri si pot face teste de laborator de la 0 la 10.000km.
O astfel de experienta costa minim 1800 Euro (4 uleiuri, 3 teste/fiecare tip de ulei, 150Euro/test).
Probele se trimit fara specificatii, la un laborator independent din Vest.
ex. Impreza 2.0D
Forester 2.0MT
ex. Forester 2.5XT


Subaru Da, Lego Nu.

laddu

  • 225
Răspuns: Alegerea corecta a uleiului de motor
« Reply #8 on: March 23, 2016, 13:10:49 PM »
Da... simplu si la obiect articolul.

Din pacate fiecare producator are recomandarile sale, spre ex amsoil http://www.amsoil.com/mygarage/vehiclelookuppage.aspx?url2=2016+SUBARU+FORESTER+3&metric=True&celsius=True recomanda 5W-30 Signature Series, care are specificatii similare (sau mai bune la TBN) cu Motul.

Cred ca partea in care faci comparatie intre specificatiile uleiului ordonat dupa criterii SAE, poate duce la concluzia eronata ca orice 5W-40 e mai bun ca orice 5W-30, cand de fapt totul se rezuma la specificatiile uleiului.

LE: un alt factor care trebuie luat in considerare este vascozitatea la cald, de care tu nu pomenesti nimic in articol. 5W-40 va fi mai vascos ca 5W-30 la 100C si implicit mai vascos la rece. Eu personal voi merge pe Amsoil 5W-30 cand voi avea Subaru.
« Last Edit: March 23, 2016, 14:34:56 PM by laddu »

MihaiFlorescu

  • *
  • 13892
  • Life is too short to drive a boring car!
Răspuns: Alegerea corecta a uleiului de motor
« Reply #9 on: March 23, 2016, 15:54:06 PM »
Specificatiile SAE sunt pur legate de specificul climatic si temperatura de operare. Nu conteaza ce marca de ulei are si ce compozitie. Specificatiile SAE raman valabile si alegerea trebuie facuta in primul rand dupa acest criteriu.

Specificatiile uleiului si diferenta intre marci este buna pentru a diferentia un ulei de calitate de unul bunicel sau mediocru.
HTHS este masurat la 150 grade Celsius. E adevarat ca nu am mentionat-o pe cea la 100 grade (temperatura normala de operare), dar consider ca ar trebui sa ne uitam la valorile absolute, intrucat si standardele sunt acordate dupa valori minime sau maxime sau intervale.
« Last Edit: January 31, 2019, 17:12:35 PM by MihaiFlorescu »

moguai

  • 2814
Răspuns: Alegerea corecta a uleiului de motor
« Reply #10 on: March 23, 2016, 16:24:20 PM »
americanii cu sti uri pun la greu rotella si amsoil - in general 5w30 sau 5w40. am vazut unii si cu red line, dar alea 2 sunt baza.
pentru ca sunetul ajunge /din difuzoare pana-n sange / pentru ca inima ta moare / atunci cand sunetul dispare.

laddu

  • 225
Răspuns: Răspuns: Alegerea corecta a uleiului de motor
« Reply #11 on: March 23, 2016, 16:25:07 PM »
Specificatiile SAE sunt pur legate de specificul climatic si temperatura de operare. Nu conteaza ce marca de ulei are si ce compozitie. Specificatiile SAE raman valabile si alegerea trebuie facuta in primul rand dupa acest criteriu.

Specificatiile uleiului si diferenta intre marci este buna pentru a diferentia un ulei de calitate de unul bunicel sau mediocru.
HTHS este masurat la 150 grade Celsius. E adevarat ca nu am mentionat-o pe cea la 100 grade (temperatura normala de operare), dar consider ca ar trebui sa ne uitam la valorile absolute, intrucat si standardele sunt acordate dupa valori minime sau maxime sau intervale.

De unde se poate cumpara amsoil astazi, ca o curiozitate? La noi in tara bineinteles.

Eu ma refeream la vascozitatea uleiului la 100 C. Cu cat SAE e mai mare cu atat e mai vascos, mai ales cand e rece, ceea ce nu e neaparat ceva rau, dar pe termen lung poate insemna un consum usor mai mare, un efort al pompei pentru circulare usor mai mare, poate un consum mai mic de ulei, etc.

Cert este ca printre cele mai importante aspecte sunt TBN si HTHS...

MihaiFlorescu

  • *
  • 13892
  • Life is too short to drive a boring car!
Răspuns: Alegerea corecta a uleiului de motor
« Reply #12 on: March 23, 2016, 17:19:34 PM »
Mda, sa revenim la discutia generala si sa lasam Amsoil deoparte momentan si importul acestor produse.
Cum spuneam in deschidere, ideea este de a intelege anumite valori si model de alegere a uleiului potrivit. Nu se doreste nici o comparatie intre companiile producatoare de astfel de uleiuri.

Ca sa raman totusi on topic, exista aditivi ce doresc inlocuirea SAPS. Se lucreaza la greu in industrie pentru asta si de aici vor rezulta multe avantaje. Inca nu se cunosc dezavantajele, dar se pare ca se poate obtine un HTHS mare, TBN mare si SAPS minim sau aproape deloc.

De acord cu tine la ultimul mesaj. Printre altele, daca te uiti la amsoil pe fisa tehnica o sa vezi ca mai toate uleiurile au punctul de cristalizare pe la minus 51 grade celsius, ceea ce este clar un avantaj fata de alte branduri cu valori de minus 35-38 grade pentru acelasi indice SAE. Rezulta ca o sa fie imbunatatita si ungerea la rece.
« Last Edit: March 23, 2016, 17:21:58 PM by MihaiFlorescu »

Heliotropus

  • 2956
  • Do not be ignorant, choose science!
Răspuns: Alegerea corecta a uleiului de motor
« Reply #13 on: March 25, 2016, 11:45:49 AM »
... Nu am ce sa inteleg sau sa apreciez, un forum e un forum, indiferent de brand, iar proprietarii de Subaru (printre care sper sa ma numar si eu in curand) nu sunt cu nimic diferiti de utilizatorii altor marci. Aparent, ai impresia ca faci parte dintr-o casta speciala, diferita, din moment ce aici lucrurile nu sunt ca vis-a-vis.

In cazul evaluarii proprietarilor de Subaru s-ar putea sa ai surprize, placute spre fericirea mea, crede-ma, caci eu am avut revelatii cunoscandu-i pe unii dintre ei, adevarate structuri tipologice echilibrate, pragmatice si inteligente totodata. Universalitatea ne-a binecuvantat cu tendinte naturale de a ne reuni pe toti cei care avem pasiuni din acelasi spectru de activitati ideative.
  
Referitor la factorul de diferentiere a marcii iarasi am propriile mele teze filosofice insa doar tehnica invatarii prin descoperire iti poate releva monoideismul.  
Doar educatia favorizeaza evolutia umana!

Xander

  • 1252
  • Forester 2.0d ; Xv 2.0ie
    • Forester '09/ XV ‘20
Răspuns: Alegerea corecta a uleiului de motor
« Reply #14 on: April 25, 2016, 22:17:32 PM »
O actualizare pe subiect la postul meu anterior.
Am observat de pe forumuri ca la boxer diesel in suedia (ei prefera castrol) se foloseste 5w40 si 0w40 pe standard C3 pentru dpf.

Astfel ar fi compatibil :

Mobil 1™ ESP 0W-40  (are hths de redline 3.76 si cifre impresionante pe hartie)
Castrol   Castrol EDGE 0W-40

Liqui Moly   Diesel High Tech 5W-40
Valvoline   All-Climate SAE 5W-40 Diesel C3
Motul   8100 X-clean 5W-40
5W-40 ENEOS Sustina

Informatia este cu titlu informativ si fiecare o foloseste pe propria raspundere.



Drumul este mai spectaculos decât destinația.
Forester Boxer Diesel MY09
XV e-Boxer MY20

Forester

  • 3067
  • The other right!
Răspuns: Alegerea corecta a uleiului de motor
« Reply #15 on: August 22, 2016, 16:43:17 PM »
Suna interesant ce spunea Mihai pe topicul cu 1Pol despre importarea Amsoil.
M-am uitat aici pentru Signature series.
Singura retinere, nu e HTHS-ul cam mic, 3.1? Parca stiam ca e bine sa tintim undeva mai sus, peste 3.5!
Forester SG 2.5XT 2006
Ex Forester SG 2.0x 2008

moguai

  • 2814
Răspuns: Alegerea corecta a uleiului de motor
« Reply #16 on: August 22, 2016, 17:24:57 PM »
exista european formula cu valoarea aia peste 3.5
« Last Edit: August 22, 2016, 17:33:48 PM by moguai »
pentru ca sunetul ajunge /din difuzoare pana-n sange / pentru ca inima ta moare / atunci cand sunetul dispare.

MihaiFlorescu

  • *
  • 13892
  • Life is too short to drive a boring car!
Răspuns: Alegerea corecta a uleiului de motor
« Reply #17 on: August 22, 2016, 17:34:51 PM »
Tie aplicatie pe care ti-l recomanda?

Eu daca as avea XT sau WRX (2001-2007) as alege gama European Formula EFM (5w-40 pentru auto fara prea multa tratare dupa ardere) sau AFL care are norma C3 (deci mai prietenos cu un catalizator). Si ambele au HTHS mai mare (3.7 respectiv 3.8 ). Si cu European Formula nu inseamna ca e pentru marcile europene, inseamna ca este pentru normele europene. Si softul Subaru pus pe modelele noastre trebuie sa respecte acei parametri, dupa cum mi s-a explicat si mie astazi de Gabi de la Pol (ex. SMT).

Referitor la HTHS depinde pe cine intrebi. Eu sunt de parere ca la turbo care este condus agresiv trebuie HTHS mare. Andea are argumente solide sa ma contrazica si sa spuna ca sunt multe orificii pe la 2.5 de STI unde greu intra uleiul gros si are dreptate probabil spunand ca trebuie HTHS moderat.

La aspirat nu prea conteaza ca nu este honda sa mearga in 10k RPM.


PS: Am inteles ca la Pol este un fan Subaru care are si Subaru Forester SH aspirat. A pus 5w-30 si cica s-a linistit motorul, nu se mai aud tachetii. A pus si in STI varianta de curse dar nu stiu feedback. Nu am avut timp sa il cunosc si sa stau la povesti cu el, dar o sa o fac data viitoare cand ma duc pe acolo.
« Last Edit: August 22, 2016, 18:02:51 PM by MihaiFlorescu »

moguai

  • 2814
Răspuns: Alegerea corecta a uleiului de motor
« Reply #18 on: August 22, 2016, 17:38:15 PM »
signature 5w30 imi recomanda ei. poate l as tine doar pt iarna si vara sa ma intorc la 5w40. mai discutam.
si ghe cred ca ne paote spune cum e cu orificiile alea, si el a desfacut ej257
pentru ca sunetul ajunge /din difuzoare pana-n sange / pentru ca inima ta moare / atunci cand sunetul dispare.

MihaiFlorescu

  • *
  • 13892
  • Life is too short to drive a boring car!
Răspuns: Alegerea corecta a uleiului de motor
« Reply #19 on: August 22, 2016, 17:49:58 PM »
Pai din cate stiu 2008+ are niste diferente si acele orificii parca explica andea sunt spre sau dinspre turbo, nu neaparat in motor. Memoria nu ma ajuta acum, dar astept sa vada mesajul si ne lumineaza el.