Tracțiune integrală permanentă și consum de mașină de oraș, motor boxer și 22 cm gardă la sol, sportivă și confortabilă? Nu este un pachet de dotări des întâlnit, dar nici tu nu ești o persoană banală, nu? Acest review este pentru rocker-ul care nu își lasă chitara acasă niciodată, pentru chirurgul care înjură că iar este de gardă în ziua de Crăciun, pentru sportivul care își iubește echipamentul ca pe propriul copil, pentru IT-istul care duce rețelistica scumpă la client, pentru familiștii care își protejează comorile cu orice preț și pentru corporatiștii care evadează în natură. DA! Subaru Forester se întoarce la natura sa de Bad Boy, doar că a învățat să spună “Bună ziua!”. Dacă nu te regăsești în descrierea de mai sus, nu este cazul să închizi fereastra. Este imposibil să nu găsești ceva care să te încânte la noul Subaru Forester. Schimbarea la față – Exteriorul Roți mari pentru oameni mari, privire încruntată pentru caracter și gardă la sol impresionantă pentru provocări pe măsură. Noul Forester are un aspect robust, bărbătesc, gata de drum (orice drum) și în acest fel cred că Subaru revine la rețeta care l-a făcut să fie un real succes. În multe feluri seamănă cu vechiul Forester SG, poate cel mai apreciat model de cei ce vor altceva decât STi. Anvelopele înalte sporesc confortul, farurile full LED cu bătaie largă și SRH (Steering Responsive Headlights) transformă noaptea în zi, iar garda la sol marită cu ungiurile de atac și degajare îmbunătățite vor ajuta ocupanții să ajungă în siguranță la destinație, indiferent de condițiile de drum. Strigătul interior – Interiorul Consider că publicul țintă pentru Forester a trecut de momentul juvenil când tot ce conteaza este exteriorul, dar stai ghemuit în interior și ești aproape de un strigăt de furie. Da, pentru tine și pentru mine contează poate chiar mai mult interiorul decât exteriorul. Vorba unor colegi de forum „Pe afară o văd toți, dar în interior tu ești răsfățatul”. Pentru cei care folosesc uzual termenul “a te urca în mașină”, în Forester chiar te urci. Poziția la volan ridicată și geamurile ridicol de mari, camera pentru mers înapoi, trapa lungă și oglinzile generoase fac introvertiții să se simtă incomod. Vizibilitatea 360 ̊ și luminozitatea sunt extraordinare. Trebuie să recunosc însă că la viteze de peste 100 km/h oglinzile generează un mic vuiet sesizabil în interior. Impreza, Outback, Forester, BRZ… sunt total diferite și totuși au ceva în comun. În scurt timp îți găsești poziția perfectă, familiară, totul este la îndemână. Cotiera mai bine așezată decât la modelele anterioare, instrumentele clare și calitatea butoanelor și a comutatoarelor inspiră rezistanță la folosire dar și un design care nu se va demoda curând. În același timp totul este cu un pas mai aproape de rivalele germane în materie de rafinament prin folosirea materialelor de o finețe superioară. Noul Forester este mai mare și nu mai are forma consacrată de break ridicat. Dar să fim realiști… și nevoile noastre sunt diferite astăzi. Spațiul pentru ocupanți este aproape inutil de mare pentru o persoană scundă, dar un test făcut cu tată si fiu de peste 1.85m mi-a demonstrat că modificările au sens. Aceștia s-au simțit confortabil și au apreciat plusul de spațiu din spate, atât pentru picioare, cât și pentru cap, comparând noul Forester cu al lor SG. Siguranța pasivă este un alt aspect important pentru proiectanții niponi, astfel încât oriunde te uiți vei observa inscripția AIRBAG, inclusiv în dreptul picioarelor. Pornești motorul și nu știi ce este. Să fie Diesel, să fie Benzină? Antifonarea compartimentului motor și amortizarea vibrațiilor a fost prima pe lista temelor trimise către ingineri. Acestea, alături de geamurile mai groase, a chederelor îmbunătățite și setarea suspensiei au propulsat noul Forester în altă ligă a confortului. Te fac să te așezi mai bine, să folosești din plin spațiile de depozitare numeroase, porturile USB și gadget-urile disponibile pentru a începe un drum confortabil indifferent de distanță. AWD – All Wheel Drive sau All We’ll Drive – Cum se conduce? Dacă încă nu vedeți legătura dintre primul paragraf și descrierea de până acum, mai fac o încercare poetică. Nu întâmplător am ales acele meserii, caractere sau tipuri de oameni. Toți au un lucru în comun. Acela este sensibilitatea deosebită a membrelor. Chitaristul simte vibrația corzilor prin vârful degetelor, chirurgul are o mână precisă, sportivul manevrează cu dexteritate ghidonul, IT-istul mufează cu precizie firele fragile, familistul își ține în brațe bebelușul cu delicatețe, iar corporatistul si-ar pierde meseria dacă nu ar avea cu ce să tasteze toată ziua. Fără să devin romantic, ce legătură au toate acestea cu Subaru Forester? Mașinile ne-au fascinat mereu pentru senzațiile oferite prin tot ce atingem. Subaru Forester 2016 are o precizie în schimbarea direcției ca cea a unui chirurg, amortizează vibrațiile armonios ca un chitarist, accelerația este sensibilă și predictibilă ca un părinte și este dornic de evadare în natură ca un corporatist. Inginerii au obținut toate acestea prin lungirea ampatamentului și mărirea ecartamentului, dar și prin calibrarea perfectă a suspensiei, fiind sportivă, dar confortabilă în același timp. Șasiul, tracțiunea integrală sau Brake Vectoring sunt elemente ce contribuie în aceeași măsură la un comportament predictibil, anulând orice tendință de subvirare. Un brad într-o pădure – De ce să iau Forester? Am lăsat ce este mai bun pentru sfârșit. Motorul Diesel de 150cp a dat dovadă de o liniaritate incredibilă, chiar dacă este echipat cu o cutie de viteze tradițională în 6 trepte. Rareori te lovești de turbo lag, și rareori te bruschează. Mulți au crezut că modelul testat este pe benzină aspirat. Răspunsul este de cele mai multe ori instantaneu și modul în care se conduce este ușor înclinat spre sportivitate. Poate cele mai mari schimbări sunt însă la cutia de viteze. Timoneria se apropie de cea a unui STi. Cursa schimbătorului este scurtă, precisă și ușoară. Etajarea este cum nu am mai întâlnit până acum. Treptele 1 și 2 sunt scurte și apropiate facilitând mersul în orașele aglomerate sau în off road. Iar treptele 3-6 sunt ceva mai depărtate pentru o turație cât mai mică la viteze mari și pentru a oferi un consum cât mai scăzut. Acestea fiind spuse, consumul maxim obținut în București în cele mai vitrege condiții a fost de 10l/100km, iar cel minim a fost de 5,4l/100km în afara orașului. Minusurile sunt așa de puține încât le voi menționa doar în sumar. Din nefericire pentru fani, nu se mai fabrică Forester SG. Din fericire există un înlocuitor pe măsură, având ca punct de referință SG-ul. Forester 2016 face tot ce făcea și bunicul lui, doar că vine și cu ceva în plus. Acela este rafinamentul și confortul. Așa că mergi la Autokino Brașov pentru alegerea culorii și bucură-te astăzi de o mașină ce va fi râvnită și peste 10 ani. Sau cere ofertă pentru varianta inspirat colantată. Plusuri: + Antifonarea + Timoneria + Etajarea cutiei de viteze + Consum redus + Răspunsul prompt al accelerației și liniaritatea + Setarea suspensiei + Spațiul pentru pasageri + Dotările și spațiile de depozitare + Vizibilitatea ridicol de bună inclusiv pe timp de noapte + Garda la sol + Direcția precisă + Amortizarea vibrațiilor + Șasiu + AWD + Infotainment, porturi USB, camera pentru mersul cu spatele + Brake vectoring + Hill holder Minusuri: – Anvelope zgomotoase cu aderență limitată pe uscat – Lipsa eye sight – Prea multe indicatoare și ecrane pentru consumul de combustibil Mihai Foto: szaboattila.ro pentru Autokino Brașov